Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων και Εκπαιδευτικών Συστημάτων (ΚΕΠ3)
Δέσποινα Τσακίρη
ECTS 4,5
Στο περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνονται οι ακόλουθες θεματικές ενότητες:
- Η αξιολόγηση της εκπαιδευτικής δράσης: Κοινωνικό-ιστορικά ορόσημα και εννοιολογικοί προσδιορισμοί
- Ιστορική προσέγγιση της Εποπτείας και της Αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας
- Η λογοδοσία στην εκπαίδευση : εννοιολογική αποσαφήνιση και διακυβεύματα
- Πολιτικές προσεγγίσεις της λογοδοσίας στην εκπαίδευση μέσα από τη σχέση κράτους - κοινωνίας – εκπαίδευσης (Φιλελεύθερες, Μαρξιστικές προσεγγίσεις, Προσεγγίσεις του κράτους πρόνοιας, Πλουραλιστικές προσεγγίσεις).
- Η νομιμοποίηση της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και τα πολιτικά και κοινωνικά διακυβεύματα των μεθόδων εφαρμογής της μέσα από τη διαμόρφωση, επεξεργασία και χρήση δεικτών.
Στόχοι:
- Ανάλυση του ρόλου της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης (σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού συστήματος) μέσω διαφορετικών πολιτικών προσεγγίσεων που πραγματεύονται τη σχέση κράτος – κοινωνία - εκπαίδευση.
- Μελέτη των κοινωνικών και πολιτικών διακυβευμάτων του τρόπου οργάνωσης και εφαρμογής της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης.
Προσδωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση :
- Να τεκμηριώνουν τα διακυβεύματα της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης στο πολιτικό συγκείμενο.
- Να εντοπίζουν και να τεκμηριώνουν τις διαφορές των πολιτικών προσεγγίσεων για το ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύγχρονο κράτος.
- Να τεκμηριώνουν το ρόλο της αξιολόγησης σε κάθε μια από τις πολιτικές προσεγγίσεις.
- Να εντοπίζουν τα πολιτικά και κοινωνικά διακυβεύματα του τρόπου οργάνωσης και εφαρμογής της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης (δείκτες, επεξεργασία δεικτών, χρήση και δημοσιοποίησή τους).
Δεξιότητες
Οι αποκτηθείσες δεξιότητες αφορούν:
- Την εξοικείωση με την αποδελτίωση ενός επιστημονικού κειμένου (άρθρου ή κεφαλαίου βιβλίου).
- Την παρουσίαση και κριτική ανάλυση ενός επιστημονικού άρθρου στη βάση ενός σχεδίου (μοντέλου) προτεινόμενου από τη διδάσκουσα.
- Τον εντοπισμό βιβλιογραφίας, συναφούς με το αντικείμενο μελέτης.
- Την καταγραφή βιβλιογραφίας σύμφωνα με το σύστημα APA.
- Την παρουσίαση εργασίας σε Power-Point στο πλαίσιο του μαθήματος.
Δομή:
Δεκατρείς (13) τρίωρες συναντήσεις κατά τη διάρκεια των οποίων πραγματώνονται διαλέξεις καθώς και ορισμένες προαιρετικές παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών.
Αξιολόγηση:
1. Μία υποχρεωτική όχι απαλλακτική εργασία Παρουσίαση και κριτική ανάλυση ενός επιστημονικού άρθρου (προτεινόμενο από τη Διδάσκουσα ή επιλεγμένο με τη σύμφωνη γνώμη της Διδάσκουσας). Καταγραφή βιβλιογραφίας (10 βιβλιογραφικών αναφορών) σχετικής με τις θεματικές ενότητες του μαθήματος 2. Γραπτή εξέταση Ανάπτυξη θέματος ή σχολιασμός κειμένου.
Βιβλιογραφία
Bonniol J.J., Vial M. (2007), Τα μοντέλα αξιολόγησης: θεμελιώδη κείμενα με ερμηνευτικά σχόλια, Μεταίχμιο, Αθήνα. Ζαμπέτα Ε. (1995), Η εκπαιδευτική πολιτική στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 1974-1989. Θεμέλιο, Αθήνα. Ζμας Α. – Βασιλού Β. (2007), Παγκοσμιοποίηση και Εκπαιδευτική Πολιτική. Μεταίχμιο, Αθήνα. Μπαγάκης Γ. (επιμ.) (2001), Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Μεταίχμιο, Αθήνα. Παπαδάκης Ν. (2003), Εκπαιδευτική πολιτική: Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική; Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. Παπακωνσταντίνου Π. (2005), Εκπαιδευτικό έργο και αξιολόγηση στο σχολείο- Κριτική ανάλυση-Υλικό στήριξης, Μεταίχμιο, Αθήνα.
|