Εκπαιδευτικά προγράμματα και πολιτικές υγείας PDF Εκτύπωση

Εκπαιδευτικά προγράμματα και πολιτικές υγείας - 4 ECTS

Χριστίνα Καραμανίδου

Περίληψη μαθήματος:

Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάδειξη της αναγκαιότητας της εκπαίδευσης στον τομέα υγείας με έμφαση στην συνεχιζόμενη ή δια βίου εκπαίδευση του στελεχιακού δυναμικού του κλάδου υγείας (π.χ. εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας πάνω στις εφαρμογές της  ηλεκτρονικής υγείας ή την τεκμηριωμένη ιατρική φροντίδα κ.α) και στη μη τυπική μορφή εκπαίδευσης του πληθυσμού σε ζητήματα υγείας (π.χ. εκπαίδευση πληθυσμού σε θέματα πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης μέσα από εκστρατείες προαγωγής υγείας). Στη παραπάνω διαδικασία σημαντικό παράγοντα επιτυχίας αποτελεί η αποτελεσματική επικοινωνία ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ομάδες (υπεύθυνοι σχεδιασμού πολιτικής υγείας, επαγγελματίες υγείας, γενικός πληθυσμός).

Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

Ενότητα 1η - Επικοινωνία ζητημάτων υγείας στο πληθυσμό
Ενότητα 2η - Επικοινωνία προσωπικού υγείας και ασθενούς
Ενότητα 3η - Προγράμματα προαγωγής υγείας – Παραδείγματα Ι
Ενότητα 4η - Προγράμματα προαγωγής υγείας – Παραδείγματα ΙΙ
Ενότητα 5η - Η χρήση νέων τεχνολογιών στο χώρο της υγείας
Ενότητα 6η – Ποιότητα και αξιολόγηση στον τομέα της υγείας

Τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών

Γραπτές εξετάσεις

Στόχοι μαθήματος

  • Κατανόηση βασικών εννοιών σχετικά με την επικοινωνία στο χώρο της υγείας σε επίπεδο κοινότητας καθώς και σε διαπροσωπικό επίπεδο μεταξύ ειδικών και μη ειδικών.
  • Κατανόηση της σημασίας του αλφαβητισμού υγείας για τη δημόσια υγεία και την σημασία της εκπαίδευσης ασθενών και επαγγελματιών υγείας.
  • Κατανόηση βασικών εννοιών σχετικά με την προαγωγή υγείας καθώς και τη σημασία της μεθοδολογίας, περιεχομένου, αξιολόγησης προγραμμάτων.
  • Κατανόηση βασικών εννοιών σχετικά με την τεχνολογία στο χώρο της υγείας και τρέχουσων τάσεων ως προς τη χρήση της τεχνολογίας για διάγνωση και θεραπεία, πληροφορία και εκπαίδευση κτλ.
  • Κατανόηση βασικών εννοιών όπως η τεκμηριωμένη ιατρική φροντίδα και η αναγκαιότητα μεθόδων αξιολόγησης παρεμβάσεων στο χώρο της υγείας.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Ικανότητα να κατανοούν, να αναλύουν και να χρησιμοποιούν τις έννοιες που σχετίζονται με την εκπαίδευση και την επικοινωνία στο χώρο της υγείας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάλυση παραγόντων που επηρεάζουν το σχεδιασμό πολιτικής υγείας.

Βιβλιογραφία

Rothman, J. A., Kiviniemi M. T. (1999) Treating People With Information: an Analysis and Review of Approaches to Communicating Health Risk Information. Journal of the National Cancer Institute Monographs. 25: 44-51.
Murray, E., Lo, B., Pollack, L., Donelan, K. Catania, J., White M., Zapert K., Turner, R. (2003) The Impact of Health Information on the Internet on the Physician-Patient Relationship Patient Perceptions. Archives of Internal Medicine. 163:1727-1734.
Nutbeam, D. (2000) Health Literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International. 15(3): 259-267.
Ong L. M. de Haes JC, Hoos AM, Lammes FB. (1995) Doctor Patient communication: a review of the literature. Social Science and Medicine. 40(7):903-18.
Rao, J.K, Anderson, L. Inui, T. S. Frankel, R. M. (2007) Communication interventions make a difference in conversations between physicians and patients: a systematic review of the evidence. Medical Care. 45 (4):340-349.
Berry, D. C., Michas, I. C., Gillie, T., Forster, M. (1997) What do patients want to know about their medicines and what do doctors want to tell them? A comparative study. Psychology and Health. 12: 467-480.
Horne, R. Weinman, J. (1999) Patient beliefs about prescribed medicines and their role in adherence to treatment in chronic physical illness. Journal of Psychosomatic Research. 47 (6): 555-567.
Naidoo J. & Wills J. (2000) Health Promotion: foundations for practice. Elsevier Limited
Naidoo J. & Wills J. (2000) Practicing health promotion: dilemmas and challenges. Elsevier Limited
Δαρβίρη Χ. (2007) Προαγωγή Υγείας. Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδη
Αναγνωστόπουλος, Φ., Καραδήμας, Ε. (2008) Υγεία και ασθένεια: Ψυχολογικές διεργασίες. Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη.
Kyriopoulos, J. Constantopoulos, A. (2004) Health Systems in the world: From evidence to policy. Editor: Publishers: Papazizis
Leong, S. L. Gingrich, D. Lewis, P. R., Mauger, D. T. George, J. H. (2005) Enhancing Doctor-Patient Communication Using Email: A Pilot Study. The Journal of the American Board of Family Practice. 18:180-188.
Diaz, E Levine, H. B., Michelle C. Sullivan, Sernyak, M J. Hawkins, K A. Cramer, J. A. Woods, S.W. ( 2001)  Use of the Medication Event Monitoring System to estimate medication compliance in patients with schizophrenia. Journal of Psychiatry and Neuroscience. 26(4):325-9.
Sackett DL., Rosenberg WM., Gray JA., Haynes RB., Richardson WS. (1996) Evidence Based Medicine: What it is and What it isn’t. British Medical Journal. 312: 71-2