Νέες μορφές εκπαίδευσης ΙΙ PDF Εκτύπωση

Νέες μορφές εκπαίδευσης ΙΙ - 5 ECTS

Γεώργιος Μπαγάκης

Σύντομη περιγραφή:

Στο μάθημα αυτό αναλύονται εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και  επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάλυση των θεσμών αλλά και των πρακτικών που έχουν αναπτυχθεί ιστορικά σε σχέση με αυτές τις μορφές εκπαίδευσης και επιμόρφωσης  υπό το πρίσμα των ευρύτερων εκπαιδευτικών συνθηκών που ευνοούν την ανάπτυξή τους. Αναλύονται οι συμμετοχικές μορφές επιμόρφωσης, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που βασίζεται στο σχολείο (school based) με στόχο την επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού και τη  βελτίωση του σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό μελετάται ο ευρύτερος θεσμός των μεντόρων (mentoring and coaching) και η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας. Μελετώνται ακόμα η εκπαιδευτική ηγεσία, οι κοινότητες μάθησης, η δικτύωση στο σχολείο.

Στόχοι μαθήματος:

Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι οι εξής:

  • Να η διερευνηθούν οι νέες συμμετοχικές μορφές εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στο πλαίσιο των μεντόρων (mentoring and coaching)
  • Να η διερευνηθεί η μορφή επιμόρφωσης που βασίζεται στο σχολείο (school based)
  • Να η μελετηθεί η εφαρμογή της αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας ως τρόπος βελτίωσης του σχολείου
  • Να διερευνηθούν οι μορφές εκπαιδευτικής ηγεσίας που διευκολύνουν την επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, και τη βελτίωση του σχολείου
  • Να μελετηθούν οι κοινότητες μάθησης καθώς και η δικτύωση στο σχολείο

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές θα πρέπει να:

  • Να έχουν την ικανότητα κριτικής κατανόησης των περιορισμών και των δυνατοτήτων των νέων συμμετοχικών μορφών εκπαίδευσης και επιμόρφωσης.
  • Να έχουν την ικανότητα κριτικής κατανόησης των περιορισμών και των δυνατοτήτων των νέων μορφών επιμόρφωσης που βασίζονται στο σχολείο (school based).
  • Να έχουν την ικανότητα αξιοποίησης «φιλικών» προς τους εκπαιδευτικούς μεθοδολογικών εργαλείων επαγγελματικής ανάπτυξης
  • Να έχουν την ικανότητα κριτικής κατανόησης του πλαισίου των μεντόρων (mentoring and coaching) και της αυτοαξιολόγησης σχολικής μονάδας
  • Να έχουν την ικανότητα κριτικής κατανόησης της εκπαιδευτικής ηγεσίας, των κοινοτήτων μάθησης και δικτύων στο σχολείο.

Δομή:

Το μάθημα πραγματοποιείται με 4 τετράωρες συναντήσεις. Σε αυτές τις συναντήσεις αξιοποιούνται διαφορετικές τεχνικές διδασκαλίας όπως: διάλεξη, εστιασμένη συζήτηση, ιδεοθύελα (brainstorming), εργασία σε δυάδες φοιτητών, μελέτες περίπτωσης, παρουσιάσεις εργασιών. Αξιοποιούνται ηλεκτρονικά μέσα, φύλλα εργασίας, κ.ά.

Τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών:

Βασίζεται στις γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου αλλά έμφαση δίνεται και στις υποχρεωτικές εργασίες που παραδίδουν και παρουσιάζουν οι φοιτητές

Βιβλιογραφία

Altrichter, H., Posch, P., Somekh, B. (2001) Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους (Μετάφραση: Δεληγιάννη, Μ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Αθήνα.
Carr, W. και Kemmis, S. (1997) Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Αθήνα: Κώδικαs.
Hamilton, D., Jenkins, D., King, C., MacDonald, B. and Parlett, M. (eds) (1977) Beyond the number game. A reader in educational evaluation. London: Mac Millan Education Ltd.
MacBeath, J., Schratz, M., Meuret, D., Jacobsen, L. (2005) Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο (Μετάφραση: Δεληγιάννη, Μ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπαγάκης, Γ. (1999)  Εκπαιδευτικές αλλαγές, προγράμματα κινητικότητας και Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Αθήνα: Μεταίχμιο
Μπαγάκης, Γ. (επιμ)(2002) Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής. Αθήνα: Μεταίχμιο (εξαντλημένο)
Μπαγάκης, Γ. (επιμ) (2004) Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπαγάκης, Γ. (επιμ)(2006) Αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας. Από το έργο του Ιωσήφ Σολομών στις σημερινές προσπάθειες στην Ελλάδα και αλλού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπαγάκης, Γ., Δεμερτζή, Κ., Σταμάτης, Θ., (2007) Ένα σχολείο μαθαίνει. Λιβάνης, Αθήνα.
Φάκελος άρθρων και συναφών ιστοτόπων