Ανάλυση, σχεδιασμός και ανάπτυξη δράσεων αξιολόγησης – 5 ECTS
Δέσποινα Τσακίρη
Σύντομη περιγραφή:
Στο περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνονται οι ακόλουθες θεματικές ενότητες:
- Έλεγχος, Αξιολόγηση, Λογοδοσία: κοινωνικο-ιστορικές προσεγγίσεις και εννοιολογικές οριοθετήσεις.
- Ψυχοκοινωνικές διαστάσεις και δομές των οργανώσεων.
- Βασικά διαβήματα σχεδιασμού της αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.
- Μέθοδοι και δείκτες αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.
- Σχεδιασμός και διεξαγωγή αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων: Μελέτη περίπτωσης.
Στόχοι μαθήματος:
Στόχοι του μαθήματος είναι η πρόσκτηση θεωρητικών γνώσεων όσον αφορά τα κοινωνικά και πολιτικά διακυβεύματα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δράσεων και η εξάσκηση στο σχεδιασμό και στην οργάνωση της αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση :
- Να αναλύουν ένα αίτημα αξιολόγησης εκπαιδευτικού προγράμματος από μια αναθέτουσα αρχή.
- Να γνωρίζουν και να τεκμηριώνουν τις φάσεις διενέργειας του σχεδίου αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.
- Να προσδιορίζουν τους στόχους αξιολόγησης του προγράμματος
- Να επιλέγουν το κατάλληλο θεωρητικό πλαίσιο (έλεγχος/αξιολόγηση) και να τεκμηριώνουν την επιλογή του.
- Να διακρίνουν το κατάλληλο Μεθοδολογικό πλαίσιο και να τεκμηριώνουν την επιλογή του.
- Να συντάσσουν ένα σχέδιο αξιολόγησης με τις φάσεις υλοποίησης τις προτεινόμενες δραστηριότητες, τα πακέτα εργασίας, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τον προϋπολογισμό.
- Να αναπτύσσουν τη δομή παρουσίασης μιας έκθεσης αξιολόγησης
Δεξιότητες:
Οι αποκτηθείσες δεξιότητες αφορούν:
- Τον εντοπισμό μέσω του Διαδικτύου Προκηρύξεων (εξωτερικής) αξιολόγησης που αφορούν εκπαιδευτικά προγράμματα.
- Την επεξεργασία και τη διαμόρφωση δεικτών αξιολόγησης.
- Τη σύνταξη ενός σχεδίου αξιολόγησης ως μέρος ενός Τεχνικού Δελτίου Έργου.
- Την εξοικείωση με τη σύνταξη μιας έκθεσης αξιολόγησης.
Δομή:
Πέντε (5) τετράωρες συναντήσεις με διαλέξεις και ασκήσεις εφαρμογής από την πλευρά των φοιτητών.
Τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών:
Η αξιολόγηση έχει ως αντικείμενο την Εκπόνηση σχεδίου αξιολόγησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος το οποίο περιλαμβάνει:
- Επιλογή προκήρυξης που να αφορά στην αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο να συνάδει με τα προσωπικά/επαγγελματικά ενδιαφέροντα των φοιτητών.
- Ανάλυση του αιτήματος αξιολόγησης και εκπόνηση ενός σχεδίου αξιολόγησης με διακριτές τις φάσεις ανάπτυξης του.
- Υποβολή πρότασης σχεδίου αξιολόγησης
Βιβλιογραφία:
Ανδρέου, Α.& Παπακωνσταντίνου, Γ. (1994). Εξουσία και οργάνωση - Διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Αθήνα: Νέα Σύνορα. Ardoino, J. (1993). Evaluer contrôler. Se Former & Pratiques et apprentissages de l’ Education, 28, 1-7 (μετάφραση Δέσποινα Τσακίρη). Argyris, C. (1957). Personality and Organization. N.Y.: Harper and Bros. Βεργίδης, Δ. (2001). Η συμβολή της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική πολιτική. Στο: Γ. Μπαγάκης (Επιμ.), Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο. Βεργίδης, Δ. (2003). Η συμβολή της αξιολόγησης στην υλοποίηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων. Στο: Δ. Βεργίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση Ενηλίκων: συμβολή στην εξειδίκευση στελεχών και εκπαιδευτών. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα Βεργίδης, Δ. (2009). Επιστημολογικές και μεθοδολογικές αφετηρίες για την αξιολόγηση προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων, συγκείμενα και διακυβεύματα. Στο: Δ. Βεργίδης & Α. Κόκκος (Επιμ.), Εκπαίδευση Ενηλίκων διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές (σελ. 369-400). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο. Bonniol, J.J., & Vial, M. (2007). Τα μοντέλα αξιολόγησης: θεμελιώδη κείμενα με ερμηνευτικά σχόλια. Αθήνα: Μεταίχμιο. Crozier, M. (1980). Actors and Systems: The politics of collective action. University of Chicago. Demailly, L.& al. (1998) Evaluer les établissements scolaires: enjeux, expériences, débats, Paris: L’Harmattan Demailly, L., (2001), Evaluer les politiques éducatives : sens, enjeux, pratiques, De Boeck, Bruxelles Καραλής, Θ. (2005). Σχεδιασμός, Διοίκηση, Αξιολόγηση προγραμμάτων Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Τόμος Δ΄. Αξιολόγηση Προγραμμάτων. Πάτρα: ΕΑΠ. Merle, P. (1999). Les indicateurs de pilotage des établissements scolaires en France in La Revue Tocqueville/The Tocqueville Review, Vol. XX, no 2, p45-69 Μουζέλης, Ν. (2009). Οργάνωση και Γραφειοκρατία. Ανάλυση των σύγχρονων θεωριών (2η έκδ.). Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα. Μπαγάκης, Γ. (2001). Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο. Παπαδάκης, Ν. (2009). Εκπαιδευτική πολιτική. Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική(;) (4η έκδ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Σολομών, Ι. (επιμ) (1999). Εσωτερική αξιολόγηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα: ένα πλαίσιο εργασίας και υποστήριξης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Tsakiris D, (2001), «Evaluation et systèmes éducatifs dans les pays de l’Union Européenne», Les Dossiers des Sciences de l’Education, 6 : 105-119 Τσιβάκου, Ι. (1995). Δράση και σύστημα. Σύγχρονες προσεγγίσεις στη θεωρία των οργανώσεων. Αθήνα: Θεμέλιο. Tyler, W. (1988). School Organization: A Sociological Perspective. London: Croom Helm. Weber, M. (1979). The Theory of social and Economic Organization. Oxford University Press. Χασάπης, Δ. (2000). Σχεδιασμός, Οργάνωση, Εφαρμογή και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης: Μεθοδολογικές Αρχές και Κριτήρια Ποιότητας. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
|