Analysis, design and development of evaluation actions PDF Print

Analysis, design and development of evaluation actions - -5 ECTS

Lecturer: Despina Tsakiris

Course Description

The content of the course includes the following topics:

  • Assessment, Evaluation, Accountability: socio - historical approaches and conceptual boundaries.
  • Psychosocial dimensions and structures of organizations.
  • Basic design steps of the evaluation of an educational program.
  • Methods and indicators for evaluating a training program.

Designing and conducting assessment of educational programs: Case study

Objectives:

Objectives of the course is the acquisition of theoretical knowledge about the social and political challenges of the evaluation of educational actions and practice in planning and organizing the evaluation of an educational program.

Learning outcomes:

The students after completion of the course will be able to:

  • Analyze a request evaluation of educational programs by a contracting authority.
  • Know and to document the phases of conducting the evaluation plan of an education program.
  • Identify of goals for program evaluation
  • Choose the appropriate theoretical framework (monitoring / evaluation) and document selection.
  • Distinguish the appropriate methodological framework and document selection.
  • Prepare an evaluation plan with implementation phases of the proposed activities, work packages, the implementation schedule and budget.

Develop the reporting structure of an evaluation report

Skills:

The skills acquired refer to:

  • Identify of Internet Calls (external) evaluation related educational programs.
  • Processing and formulation evaluation indicators.
  • Drafting an evaluation plan as part of a Technical Report Project.
  • The familiarity with writing an evaluation report.

Structure:

Five (5) four-hour meetings with lectures and exercises of application on the part of students.

Students’ Assessment:

The evaluation is intended to prepare draft evaluation of an educational program which includes:

  • Select notice that concerns the evaluation of an educational program that suits their personal / professional interests of students.
  • Analysis of the application assessment and preparing a draft evaluation with distinct phases of development.
  • Propose evaluation project

Bibliography:

Ανδρέου, Α. & Παπακωνσταντίνου, Γ. (1994). Εξουσία και οργάνωση - Διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Αθήνα: Νέα Σύνορα.
Ardoino, J. (1993). Evaluer contrôler. Se Former & Pratiques et apprentissages de l’ Education, 28, 1-7 (μετάφραση Δέσποινα Τσακίρη).
Argyris, C. (1957). Personality and Organization. N.Y.: Harper and Bros.
Βεργίδης, Δ. (2001). Η συμβολή της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική πολιτική. Στο: Γ. Μπαγάκης (Επιμ.), Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Βεργίδης, Δ. (2003). Η συμβολή της αξιολόγησης στην υλοποίηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων. Στο: Δ. Βεργίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση Ενηλίκων: συμβολή στην εξειδίκευση στελεχών και εκπαιδευτών. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Βεργίδης, Δ. (2009). Επιστημολογικές και μεθοδολογικές αφετηρίες για την αξιολόγηση προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων, συγκείμενα και διακυβεύματα. Στο: Δ. Βεργίδης & Α. Κόκκος (Επιμ.), Εκπαίδευση Ενηλίκων διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές (σελ. 369-400). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Bonniol, J.J., & Vial, M. (2007). Τα μοντέλα αξιολόγησης: θεμελιώδη κείμενα με ερμηνευτικά σχόλια. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Crozier, M. (1980). Actors and Systems: The politics of collective action. University of Chicago.
Demailly, L.& al. (1998) Evaluer les établissements scolaires: enjeux, expériences, débats, Paris: L’Harmattan
Demailly, L., (2001), Evaluer les politiques éducatives : sens, enjeux, pratiques, De Boeck, Bruxelles
Καραλής, Θ. (2005). Σχεδιασμός, Διοίκηση, Αξιολόγηση προγραμμάτων Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Τόμος Δ΄. Αξιολόγηση Προγραμμάτων. Πάτρα: ΕΑΠ.
Merle, P. (1999). Les indicateurs de pilotage des établissements scolaires en France in La Revue Tocqueville/The Tocqueville Review, Vol. XX, no 2, p45-69
Μουζέλης, Ν. (2009). Οργάνωση και Γραφειοκρατία. Ανάλυση των σύγχρονων θεωριών (2η έκδ.). Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα.
Μπαγάκης, Γ. (2001). Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Παπαδάκης, Ν. (2009). Εκπαιδευτική πολιτική. Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική(;) (4η έκδ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σολομών, Ι. (επιμ) (1999). Εσωτερική αξιολόγηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα: ένα πλαίσιο εργασίας και υποστήριξης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Tsakiris D, (2001), «Evaluation et systèmes éducatifs dans les pays de l’Union Européenne», Les Dossiers des Sciences de l’Education, 6 : 105-119
Τσιβάκου, Ι. (1995).  Δράση και σύστημα. Σύγχρονες προσεγγίσεις στη θεωρία των οργανώσεων. Αθήνα: Θεμέλιο.
Tyler, W. (1988). School Organization: A Sociological Perspective. London: Croom Helm.
Weber, M. (1979). The Theory of social and Economic Organization. Oxford University Press.
Χασάπης, Δ. (2000). Σχεδιασμός, Οργάνωση, Εφαρμογή και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης: Μεθοδολογικές Αρχές και Κριτήρια Ποιότητας. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.