Εκπαιδευτική Έρευνα ΙΙ PDF Εκτύπωση

Εκπαιδευτική Έρευνα ΙΙ – 5 ECTS

Αθανάσιος Τζιμογιάννης – Δέσποινα Τσακίρη

Σύντομη περιγραφή:

Η θεματική αυτή παρέχει μια ολοκληρωμένη μελέτη των βασικών αρχών των ποιοτικών μεθόδων εκπαιδευτικής έρευνας που χρησιμοποιούνται στη μελέτη του εκπαιδευτικού σχεδιασμού, των εκπαιδευτικών μέσων και του υλικού στην τυπική εκπαίδευση, στη μη τυπική εκπαίδευση και σε προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης. Οι κύριες ενότητες περιλαμβάνουν εθνογραφικές και αφηγηματικές μεθόδους, ανάλυση περιεχομένου και μεθόδους κωδικοποίησης, έρευνα δράσης, καθώς και σύγχρονες ερευνητικές μεθόδους για την ηλεκτρονική μάθηση και την εκπαίδευση από απόσταση. Άλλα θέματα μελέτης αφορούν στη φύση της εκπαιδευτικής έρευνας, στην ακαδημαϊκή γραφή και σε θέματα δεοντολογίας στην εκπαιδευτική έρευνα.

Στόχοι μαθήματος:

Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες και επάρκεια για το σχεδιασμό και την υλοποίηση ποιοτικής επιστημονικής έρευνας: εντοπισμός ερευνητικού προβλήματος, επισκόπηση της βιβλιογραφίας, προσδιορισμός ερευνητικών στόχων και διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων, συλλογή ποιοτικών ή/και ποσοτικών δεδομένων, ανάλυση και ερμηνεία ποιοτικών ή/και ποσοτικών στοιχείων, παρουσίαση και αξιολόγηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής έρευνας και στη διάρθρωση των ερευνητικών ερωτημάτων χρησιμοποιώντας έγκυρη και αξιόπιστη ερευνητική μεθοδολογία.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν

  • να αξιολογούν τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες για διάφορες ποιοτικές μεθόδους εκπαιδευτικής έρευνας που εφαρμόζονται στην πράξη
  • στην κρίνουν και να αξιολογούν ερευνητικές προτάσεις και αποτελέσματα υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου
  • να υλοποιούν αποτελεσματικά κριτική επισκόπηση της βιβλιογραφίας σε πεδία διδασκαλίας και μάθησης, με βάση την αναζήτηση σε παραδοσιακές και σύγχρονες πηγές και υπηρεσίες πληροφόρησης
  • να σχεδιάζουν και να υλοποιούν σχέδια εκπαιδευτικής έρευνας χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες ποιοτικές μεθόδους και θέτοντας κατάλληλα ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις
  • να εφαρμόζουν τις κατάλληλες μεθόδους συλλογής δεδομένων σε ένα ευρύ φάσμα ερευνητικών προβλημάτων και ερωτημάτων
  • να υιοθετήσουν τα πρότυπα και τους κανόνες δεοντολογίας της ακαδημαϊκής έρευνας
  • να αναπτύξουν μια δομημένη και τεκμηριωμένη πρόταση εκπαιδευτικής έρευνας που να υλοποιηθεί στο πλαίσιο της διπλωματικής μεταπτυχιακής τους εργασίας.

Δομή:

Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις για τα θεωρητικά αντικείμενα, μελέτες, ασκήσεις και δραστηριότητες μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης (http://moodle.korinthos.uop.gr).

Τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών:

Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση τη συμμετοχή τους σε ασκήσεις, εργασίες και δραστηριότητες στην πλατφόρμα, οι οποίες συνοδεύονται από μια έκθεση σχετικά με το πώς και γιατί μια συγκεκριμένη ερευνητική μέθοδος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ένα δεδομένο πρόβλημα εκπαιδευτικής έρευνας.

Βιβλιογραφία:

Creswell, J. W. (2008). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall (3rd ed.).
Φάκελος μαθήματος (σημειώσεις διδάσκοντα, φύλλα εργασίας, άρθρα, δικτυακές πηγές κ.α.) που επικαιροποιείται κάθε ακαδημαϊκό έτος.