Ιδιότητα του Πολίτη και εκπαίδευση στην εποχή της παγκοσμιοποίησης PDF Εκτύπωση

Ιδιότητα του Πολίτη και εκπαίδευση στην εποχή της παγκοσμιοποίησης – 6 ECTS

Δέσποινα Καρακατσάνη – Γιούλη Παπαδιαμαντάκη

Σύντομη περιγραφή:

Στο πλαίσιο του μαθήματος επιδιώκεται να αναλυθεί η επίδραση της παγκοσμιοποίησης και του νεοφιλελευθερισμού στη συγκρότηση και οικοδόμηση της ιδιότητας του πολίτη μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Αναλύονται ειδικότερα: α) ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και β) τα προβλήματα που ανακύπτουν κατά τη συγκρότηση της ταυτότητας του ευρωπαίου πολίτη. 

Συγκεκριμένα θα συζητηθούν: α) ο επίσημος λόγος όπως καταγράφεται στο θεσμικό πλαίσιο (περιεχόμενα μαθημάτων, προγράμματα), β) οι πρακτικές (διδακτικές και παράλληλες δράσεις)

Δομή:

Το μάθημα αρθρώνεται σε δύο θεματικές ενότητες. Στην πρώτη αναλύεται το θεωρητικό πλαίσιο του μαθήματος, εξετάζονται οι σύγχρονοι προβληματισμοί και οι επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης και του νεοφιλελευθερισμού στον τρόπο συγκρότησης της ιδιότητας του πολίτη, με έμφαση στο λόγο και τις πρακτικές που διαμορφώνονται στην εκπαίδευση. Στη δεύτερη ενότητα εξετάζονται οι πιέσεις των τάσεων της παγκοσμιοποίησης και της ευρωπαϊκοποίησης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Αναλύονται επίσης οι αλλαγές στο ρόλο του Κράτους στην Ελλάδα και η πολιτική για την εκπαίδευση του πολίτη.

Στόχοι μαθήματος:

Στόχος του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες να εμβαθύνουν στο πεδίο της παγκοσμιοποίησης και στις επιπτώσεις της στο εκπαιδευτικό πλαίσιο (γνώσεις, αξίες) καθώς και στην ανάλυση της εκπαίδευσης ως χώρου διαμόρφωσης των νέων επιταγών και προοπτικών. Οι φοιτητές/τριες θα κληθούν να αναστοχαστούν πάνω στις επιδράσεις της ύστερης νεωτερικότητας στον τρόπο διαμόρφωσης και χάραξης της σχετικής πολιτικής.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται:

  • να αποκτήσουν τα εργαλεία ανάλυσης της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας και τις επιπτώσεις της στο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο.
  • να είναι σε θέση να αναγνώσουν το ρόλο της εκπαίδευσης ως εργαλείου προώθησης και εδραίωσης της παγκοσμιοποίησης
  • να κατανοούν το βαθμό επίδρασης της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής στη διαμόρφωση εθνικών στρατηγικών και στη χάραξη των επιμέρους πολιτικών
  • να κατανοούν τον τρόπο συγκρότησης της ιδιότητας του πολίτη σήμερα και το ρόλο της εκπαίδευσης
  • να μπορούν να συγκρίνουν και να αναλύουν το ρόλο των σχολικών γνώσεων, των εκπαιδευτικών πρακτικών και των εκπαιδευτικών λειτουργών στην οικοδόμηση της ιδιότητας του πολίτη

Βιβλιογραφία

Ούλριχ Μπεκ, Τι είναι παγκοσμιοποίηση; Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 1999.
Beck U., Η επινόηση του πολιτικού, Εκδόσεις Νέα Σύνορα-Λιβάνη, Αθήνα 1996.
Benn, R. (2000) The Genesis of Active Citizenship in the Learning Society, Studies in the Education of Adults, 32(2), 241-256.
Biesta, G.J.J. (2005) The Learning Democracy? Adult Learning and the Condition of Democratic Citizenship, British Journal of Sociology of Education, 26(5), 693-709. http://dx.doi.org/10.1080/01425690500293751
Biesta, G.J.J. (2008a) What Kind of Citizen? What Kind of Democracy? Citizenship Education and the Scottish Curriculum for Excellence, Scottish Educational Review, 40(3), 38-52.
Biesta, G.J.J. (2008b) Sporadic Democracy: education, democracy and the question of inclusion, in M. Katz, S. Verducci & G. Biesta (Eds) Education, Democracy and the Moral Life. Dordrecht: Springer.
Biesta, G.J.J. & Lawy, R.S. (2006) From Teaching Citizenship to Learning Democracy: overcoming individualism in research, policy and practice, Cambridge Journal of Education, 36(1), 63-79. http://dx.doi.org/10.1080/03057640500490981
Education Council (2002) Detailed Work Programme on the Follow-up of the Objectives of Education and Training Systems in Europe. 14 June. Brussels: European Council.
European Commission (2008) Eurobarometer 69: public opinion in the European Union. First Results. June.http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb69/eb_69_first_en.pdf