Αναπαραγωγή στην εκπαίδευση και κοινωνικός προσδιορισμός της σχολικής γνώσης |
Αναπαραγωγή στην εκπαίδευση και κοινωνικός προσδιορισμός της σχολικής Γνώσης – 4 ECTS Μαρία Νικολακάκη Σύντομη περιγραφή: Στο μάθημα αυτό γίνεται μελέτη αρχικά της ανάδυσης του ενδιαφέροντος για τον κοινωνικό προσδιορισμό της γνώσης, και πως η γνώση συμβάλλει στην κοινωνική αναπαραγωγή. Μέσα από την εξέταση των επιστημονικών παραδειγμάτων που εμφανίστηκαν από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 θα δημιουργηθεί προβληματισμός για τις δυνατότητες, αλλά και τις ακαμψίες του εκπαιδευτικού συστήματος για δημοκρατική εκπαίδευση. Η διδασκαλία του μαθήματος θα εκκινήσει από τον Λόγο που αναδύθηκε για άρση των κοινωνικών ανισοτήτων μέσα από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που ήταν κεντρικό θέμα στην νέα κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, και θα γίνει διερεύνηση των αδιεξόδων της. Στη συνέχεια, εξετάζονται οι συνέπειες της προβολής της κριτικής διάστασης στην εκπαιδευτική γνώση μέσα από την κριτική παιδαγωγική, κάνοντας μια περιοδολόγηση του έργου που αναδύθηκε από την κριτική παιδαγωγική έως την εμφάνιση του μεταμοντερνισμού. Ο μεταμοντερνισμός ως τάση διερευνάται σε σχέση με την αναπαραγωγή της διαμόρφωσης της υποκειμενικότητας. Τέλος γίνεται κριτική διερεύνηση του Λόγου του νεοφιλελευθερισμού στην εκπαίδευση για αριστεία και αποδοτικότητα. Στόχοι μαθήματος:
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι ΜΦ θα πρέπει να:
Δομή: Το μάθημα συνίσταται σε πέντε εβδομαδιαία σεμινάρια. Τα τρία πρώτα σεμινάρια είναι με τη μορφή διάλεξης και συζήτησης και αφορούν τα τρία στάδια της εξέλιξης του θεωρητικού ενδιαφέροντος για τη σχολική γνώση. Μετά την πρώτη συνάντηση οι ΜΦ παίρνουν και την ενδεδειγμένη βιβλιογραφία, ώστε να συμμετέχουν ενεργά στη διδασκαλία κάθε ενότητας. Οι τελευταίες δυο συναντήσεις είναι αφιερωμένες στην παρουσίαση των εργασιών που εκπονούν οι ΜΦ στο πλαίσιο του μαθήματος. Τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών: Γραπτές Εξετάσεις-προαιρετικές εργασίες. Βιβλιογραφία: Popkewitz Thomas & Μαρια Νικολακακη (2012). Κριτικές προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική πολιτική: τα μεταβαλλόμενα πεδία εξουσίας και γνώσης. Αθήνα: Σιδέρης |