Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα

Κωδικός μαθήματος
Υ27
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 4
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Δέσποινα Τσακίρη

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται  να είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν βασικά ζητήματα συζήτησης στο γνωστικό πεδίο της ποιοτικής μεθοδολογίας 
  • Αντιλαμβάνονται τον θεωρητικό τρόπο προσέγγισης των κοινωνικών φαινομένων και τον τρόπο εφαρμογής τους στα πεδία της Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
  • Διακρίνουν τις επιστημολογικές διάφορες ανάμεσα στην ποιοτική και ποσοτική έρευνα, τις διαφορετικές προσεγγίσεις των κοινωνικών φαινομένων καθώς και τον διαφορετικό τρόπο χρήσης των ερευνητικών δεδομένων. 
  • Αναγνωρίζουν τα βασικά βήματα μεθοδολογικού σχεδιασμού μιας ποιοτικής έρευνας και να τα εφαρμόσουν στην εκπόνηση ενός ερευνητικού σχεδίου
  • Εφαρμόζουν τα κριτήρια καταλληλόλητας στη διαμόρφωση ερευνητικών εργαλείων ποιοτικής έρευνας
  • Γνωρίζουν την διαδικασία διαμόρφωσης ενός πρωτοκόλλου συνέντευξης, τον τρόπο διεξαγωγής της καθώς και την επεξεργασία ανάλυσης των δεδομένων από συνέντευξη με την χρήση κατάλληλου λογισμικού.
  • Εξοικειωθούν με τις ενδεικνυόμενες διαδικασίες που αφορούν την κατασκευή εργαλείων συλλογής δεδομένων ποιοτικών μεθοδολογικών προσεγγίσεων. 
  • Συντάσσουν μια  ερευνητική εργασία που υιοθετεί την ποιοτική μέθοδο.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Το μάθημα αποσκοπεί σε:

Ομαδική εργασία.

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

Σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις προσεγγίσεις της ποιοτικής έρευνας, οι οποίες μας βοηθούν να αντιληφθούμε την πολυπλοκότητα του κοινωνικού κόσμου και να  κατανοήσουμε  τις αλληλεπιδράσεις, τις ταυτότητες και τις διεργασίες που διέπουν τα κοινωνικά φαινόμενα. Ειδικότερα, επιχειρείται η εστίαση στην ανάπτυξη ερευνητικού σχεδίου μέσω του οποίου οι φοιτητές θα αναπτύξουν  πρακτικές ικανότητες στη διεξαγωγή ποιοτικών ερευνητικών εργασιών αξιοποιώντας ποικιλόμορφες ποιοτικές μεθόδους όπως συνέντευξη σε βάθος, παρατήρηση, ανάλυση αρχειακού υλικού κά. 

Θεματικές ενότητες: 

  1. Εισαγωγικά στην ποιοτική έρευνα
  2. Επιστημολογικά ορόσημα της ποιοτικής έρευνας 
  3. Μεθοδολογικός σχεδιασμός  της ποιοτικής έρευνας
  4. Διαμόρφωση εργαλείων της ποιοτικής έρευνας
  5. Η συνέντευξη
  6. Ομάδες εστίασης 
  7. Αρχειακή έρευνα
  8. Παρατήρηση
  9. Ανάλυση δεδομένων
  10. Χρήση Η/Υ στην ποιοτική έρευνα
  11. Έρευνα δράσης
  12. Εργαστηριακή άσκηση
  13. Εργαστηριακή άσκηση
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

33

Αυτοτελής μελέτη

31

Εκπόνηση εργασίας

36

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτηών περιλαμβάνει:

  • Συγγραφή (ατομικής ή ομαδικής) ερευνητικής εργασίας  με την αξιοποίηση της ποιοτικής μεθόδου. 100%).
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ιωσηφίδης, Θ. (2008) Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Κριτική. 

Ιωσηφίδης, Θ. και Μ. Σπυριδάκης (2006) (επιμ.) Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα: Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις και Ανάλυση Δεδομένων. Αθήνα: Κριτική. 

Κυριαζή, Ν. (2003) Η Κοινωνιολογική Έρευνα: Κριτική Επισκόπηση των Μεθόδων και των Τεχνικών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Τσιώλης, Γ. (2014) Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

text