
Υποχρεωτικό
Υποχρεωτικό
Χρήστος Κουτσαμπέλας
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με την εφαρμοσμένη στατιστική και την ποσοτική μεθοδολογία στην κοινωνική και εκπαιδευτική έρευνα με τη χρήση του στατιστικού λογισμικού SPSS. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορουν:
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως σκοπό να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με χρηστικές εφαρμογές της στατιστικής στο χώρο της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Παράλληλα, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τη διαχείριση και ανάλυση ποσοτικών δεδομένων μέσω στατιστικού λογισμικού καθώς και με τη μεθοδολογία εκπόνησης εμπειρικών μελετών.
Συγκεκριμένα, οι φοιτητές εισάγονται σε βασικές έννοιες και εργαλεία περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής, όπως τα μέτρα κεντρικής τάσης και διασποράς, η ανάλυση συσχέτισης, το t-test, το τεστ chi squared καθώς και η ανάλυση διακύμανσης. Η ανάπτυξη του μαθήματος γίνεται με την παράλληλη χρήση λογισμικού (Statistical Package for the Social Sciences/SPSS) σε συνδυασμό με παραδείγματα από τον χώρο της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Έμφαση δίνεται στην κατανόηση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων της έρευνας καθώς και στην ενεργό συμμετοχή των φοιτητών στην ανάλυση των δεδομένων.
Το μάθημα, παράλληλα, αποσκοπεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με την οργάνωση, εκπόνηση και παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων στα πεδία της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, τη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων, την επιλογή κατάλληλων ερευνητικών εργαλείων, τις τεχνικές δειγματοληψίας και τη συλλογή δεδομένων στην πράξη. Τέλος, οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να εκπονήσουν ένα ερευνητικό project (πιλοτική έρευνα) που βασίζεται στην κατασκευή ερευνητικών ερωτημάτων και στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων από τους ίδιους.
Το μάθημα διαρθρώνεται στις ακόλουθες θεματικές ενότητες (διαλέξεις και εργαστήρια):
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Εργαστηριακές ασκήσεις/εφαρμογές |
39 |
Αυτοτελής μελέτη – προετοιμασία για τις εξετάσεις |
67 |
Ερευνητική εργασία |
55 |
Σύνολο Μαθήματος |
200 |
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε γραπτή τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και ομαδική εργασία (ερευνητικό project) (50%) που ολοκληρώνουν και παραδίδουν οι φοιτητές στο τέλος του εξαμήνου. Για της ανάγκες του ερευνητικού project οι φοιτητές μελετούν τη βιβλιογραφία, διαμορφώνουν ερευνητικά ερωτήματα, επιλέγουν ερευνητικά εργαλεία, συλλέγουν δεδομένα και εκπονούν ποσοτική έρευνα με τη χρήση στατιστικού λογισμικού (SPSS).
Κατσής Α., Σιδερίδης Γ., & Εμβαλωτής Α. (2010), Στατιστικές μέθοδοι στις Κοινωνικές Επιστήμες,
Τόπος, Αθήνα.
Creswell J. (2011), Εκπαιδευτική Έρευνα. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και
ποιοτικής έρευνας, Έλλην/ Ίων, Αθήνα.