Αποστολή

Το Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου ιδρύθηκε με το Π.Δ.118/2003 και δέχθηκε τους πρώτους φοιτητές το ακαδημαϊκό έτος 2003-2004. Στη διαδρομή των 20 ετών λειτουργίας του, έχει αναπτύξει μία δισδιάστατηεπιστημονική φυσιογνωμία, μοναδική στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρα μας, καθώς θεραπεύει επιστημονικούς κλάδους της Κοινωνικής και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής που βρίσκονται, διεθνώς, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Στο σύγχρονο περιβάλλον της παγκόσμιας κοινωνίας, των ταχύτατων αλλαγών και της καινοτομίας, ο σχεδιασμός αποτελεσματικών πολιτικών συνδέεται άμεσα με την εκπαίδευση, την κοινωνική πρόοδο, την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, καθώς και με τη διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.

Η διεπιστημονικότητα, η κοινή αποστολή των δύο κατευθύνσεων, η σύζευξη θεωρίας, επιστημονικής έρευνας και πρακτικής εφαρμογής των κοινωνικών και των εκπαιδευτικών πολιτικών προσδιορίζουν την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και την αποστολή του Τμήματος. Το συγκεκριμένο επιστημολογικό πλαίσιο είναι μοναδικό στη χώρα μας και εστιάζει στην ισόρροπη ανάπτυξη και στην συνέργεια των δύο ακαδημαϊκών κατευθύνσεων, της Κοινωνικής και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Η ακαδημαϊκή αποστολή του Τμήματος επικεντρώνεται, διαχρονικά, σε τέσσερις αλληλεξαρτώμενες διαστάσεις:

  • Ποιοτική εκπαίδευση
  • Επιστημονική έρευνα
  • Εφαρμοσμένες πολιτικές
  • Σύνδεση με την Κοινωνία.

Η ξεχωριστή επιστημονική συγκρότηση του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι ορατή στο περιεχόμενο των τριών κύκλων σπουδών (Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, Διδακτορικές Σπουδές) και στην ολιστική προσέγγιση που υιοθετείται με στόχο τον μετασχηματισμό της επιστημονικής γνώσης σε πολιτικές εφαρμόσιμες στην πράξη.

Η συνεχής ακαδημαϊκή ανάπτυξη του Τμήματος  Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής εστιάζει στους ακόλουθους στρατηγικούς άξονες: 

  • Συνεχής επικαιροποίηση του περιεχόμενου σπουδών.
  • Ανάπτυξη νέας γνώσης μέσω της επιστημονικής έρευνας.
  • Σύζευξη μεταξύ θεωρίας-έρευνας-εκπαιδευτικής διαδικασίας. 
  • Ενίσχυση των διδασκόντων και του εκπαιδευτικού έργου τους.
  • Επίτευξη ερευνητικών αποτελεσμάτων υψηλής απήχησης.
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας και της διεθνούς αναγνώρισης.
  • Σύνδεση με την σύγχρονη κοινωνία και την αγορά εργασίας.
Επιστημονικά πεδία

Το Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει διττό επιστημονικό πεδίο αναφοράς. Θεραπεύει δύο διακριτά, αλλά απολύτως συναφή, πεδία και εστιάζει στις σύνθετες και πολυεπίπεδες αλληλεπιδράσεις τους. 

Η Κοινωνική Πολιτική μελετά και αναλύει τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνίες ανταποκρίνονται στις κοινωνικές ανάγκες, αμβλύνουν τις κοινωνικές ανισότητες και προάγουν την κοινωνική ευημερία. Τα ειδικότερα πεδία της αφορούν τη κοινωνική ασφάλιση, την κοινωνική πρόνοια και φροντίδα, την προστασία της υγείας, την απασχόληση, τη μετανάστευση, τη στέγαση, την αντεγκληματική πολιτική, την ισότητα των φύλων, την κοινωνική οικονομία και την προστασίας ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.

Η Εκπαιδευτική Πολιτική επικεντρώνεται στην ολιστική μελέτη του εκπαιδευτικού φαινομένου σε όλα τα επίπεδα, στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, καθώς και στις δημόσιες πολιτικές σε όλες τις σύγχρονες μορφές τους: α) από τους διεθνείς οργανισμούς και την Ευρωπαϊκή Ένωση έως τις εθνικές πολιτικές και β) από το μακροεπίπεδο των εθνικών πολιτικών έως το μικροεπίπεδο των οργανισμών που παρέχουν σήμερα εκπαίδευση (π.χ. σχολικές μονάδες, Πανεπιστήμια, κέντρα δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων, φορείς επαγγελματικής κατάρτισης κ.λπ.)

Τα επιστημονικά πεδία του Τμήματος θεμελιώνονται θεωρητικά και μεθοδολογικά στο διεπιστημονικό πλαίσιο που διαμορφώνουν σημαντικοί επιστημονικοί κλάδοι, όπως είναι η κοινωνιολογία, η πολιτική επιστήμη, οι επιστήμες της εκπαίδευσης, η οικονομική επιστήμη, η κοινωνική στατιστική, οι ψηφιακές τεχνολογίες, η ιστορία, το δίκαιο, η εγκληματολογία, η ψυχολογία, η δια βίου μάθηση κ.λπ. 

Τα επιμέρους επιστημονικά αντικείμενα της Κοινωνικής και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής:

  • έχουν αφετηρία κοινές θεωρητικές προσεγγίσεις, δεδομένου ότι θεραπεύουν δημόσιες πολιτικές με ευρύτερο σκοπό την προαγωγή της κοινωνικής ευημερίας και την επιδίωξη της κοινωνικής δικαιοσύνης.
  • χρησιμοποιούν κοινές μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την εμπειρική διερεύνηση των υπό μελέτη προβλημάτων.
  • σχεδιάζονται και υλοποιούνται σε κοινό πλαίσιο-περιβάλλον: κοινωνικό, πολιτισμικό, θεσμικό, πολιτικό και οικονομικό.
  • υπηρετούν τη σύζευξη μεταξύ θεωρητικής θεμελίωσης, έρευνας και πρακτικής εφαρμογής των κοινωνικών και εκπαιδευτικών πολιτικών. 

Η συστηματική μελέτη, ο σχεδιασμός, η κριτική ανάλυση, η διάχυση και η αξιολόγηση πολιτικών αναπτύσσεται σε τέσσερα επίπεδα: υπερεθνικό (διεθνείς οργανισμοί), ευρωπαϊκό (Ευρωπαϊκή Ένωση και συναφείς οργανισμοί), εθνικό, υπο-εθνικό (περιφέρειες, δήμοι).

Κατευθύνσεις

Το Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΠΣ) διακρίνεται για τον διεπιστημονικό του χαρακτήρα και είναι κοινό, κατά τα πρώτα δύο έτη, για όλους τους φοιτητές. Τα δύο επιστημονικά πεδία που προσδιορίζουν την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία του Τμήματος αποτελούν αντικείμενο των δύο Κατευθύνσεων του ΠΠΣ.

Τα υποχρεωτικά μαθήματα κορμού έχουν ως στόχο οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν τη διασύνδεση και τη συμπληρωματικότητα των δύο πεδίων που θεραπεύει το Τμήμα, να αναπτύξουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες για τη συνέχεια των σπουδών τους. Σε αυτά εντάσσονται εισαγωγικά μαθήματα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Μεθοδολογίας Έρευνας, καθώς και αντικείμενα, όπως η Πολιτική Επιστήμη, η Κοινωνιολογία, η Οικονομική Επιστήμη, το Δίκαιο, η Ιστορία κ.α.

Στο τρίτο έτος το Πρόγραμμα Σπουδών χωρίζεται σε δύο Κατευθύνσεις, οι οποίες προσφέρουν μαθήματα με στόχο την εμβάθυνση και την εξειδίκευση των επιστημονικών γνώσεων των φοιτητών/τριών, καθώς και την ανάπτυξη ερευνητικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων σε ειδικούς τομείς.

Κατεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής

  • Πολιτικές υγείας και πρόνοιας
  • Εργασία, απασχόληση
  • Κοινωνική ασφάλιση
  • Κοινωνικοί και πολιτικοί θεσμοί
  • Ανισότητες και κοινωνικές διακρίσεις 
  • Δίκαιο
  • Αντεγκληματική πολιτική

Κατεύθυνση Εκπαιδευτικής Πολιτικής

  • Πολιτικές για τη σχολική εκπαίδευση
  • Πολιτικές ανώτατης εκπαίδευσης
  • Συμπεριληπτική εκπαίδευση
  • Ηλεκτρονική Μάθηση
  • Δια-βίου Μάθηση
  • Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού
  • Διάχυση Γνώσης και Καινοτομίας.

Ο τίτλος σπουδών (πτυχίο) που λαμβάνουν οι φοιτητές αναγράφει την Κατεύθυνση που έχουν επιλέξει, στοιχείο που διακρίνει το Τμήμα και ενισχύει τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων.

Στόχοι

Το Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει σχεδιαστεί με σκοπό την: 

  • Παροχή εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου, σύμφωνα με τα διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα ποιότητας.
  • Ένταξη νέας γνώσης στο Πρόγραμμα Σπουδών μέσω της επιστημονικής έρευνας.
  • Προώθηση της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, της κριτικής σκέψης και της κουλτούρας συνεργασίας. 
  • Σύζευξη μεταξύ εκπαιδευτικής διαδικασίας, έρευνας και πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών.
  • Πολύπλευρη ανάπτυξη των φοιτητών/τριών με εφόδια και ικανότητες που απαιτούν οι δυναμικές αλλαγές του 21ου αιώνα.
  • Ανάπτυξη ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για την επιστημονική εξέλιξη και την επαγγελματική σταδιοδρομία των φοιτητών/τριών.
  • Προώθηση προσεγγίσεων φοιτητοκεντρικής μάθησης.
  • Διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών με επιστημονική συγκρότηση, ακαδημαϊκό ήθος, κοινωνική και πολιτική συνείδηση.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

  • να αναπτύξουν ολιστική θεώρηση και κατανόηση των θεωρητικών εργαλείων, των μοντέλων, των θεσμικών ρυθμίσεων και των μορφών (υπερεθνικών, εθνικών κ.α.) που αναπτύσσεται και εφαρμόζεται η Κοινωνική και η Εκπαιδευτική Πολιτική
  • να ερμηνεύουν την ιστορική εξέλιξη και τη σύγχρονη κατάσταση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών πολιτικών, θεσμών και πρακτικών
  • να αναλύουν κριτικά θεωρίες και φαινόμενα που αναφέρονται στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή δημόσιων πολιτικών 
  • να αναλύουν κριτικά τη διασύνδεση της Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής με άλλα πεδία, όπως κοινωνική ανάπτυξη, κοινωνική συνοχή, αγορά εργασίας, οικονομία, ψηφιακός μετασχηματισμός κ.λπ.
  • να αναπτύσσουν αυτόνομα νέες γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για συνεχίσουν τις σπουδές τους σε μία πληθώρα ειδικεύσεων στα πεδία της Κοινωνικής και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής 
  • να επικοινωνούν πληροφορίες, ιδέες, προβλήματα και λύσεις για τα πεδία της Κοινωνικής και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τόσο σε ειδικευμένο όσο και σε μη-εξειδικευμένο κοινό.
  • να εφαρμόζουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν για να σχεδιάζουν ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που καλύπτουν τις ανάγκες διαφόρων ομάδων εκπαιδευόμενων
  • να συγκεντρώνουν και να ερμηνεύουν δεδομένα με σκοπό να διαμορφώνουν κρίσεις και αξιολογήσεις για συναφή κοινωνικά, εκπαιδευτικά, επιστημονικά ή ηθικά ζητήματα που άπτονται του ευρύτερου κοινωνικού και αναπτυξιακού ρόλου της εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης.
  • να εκπονούν ποσοτικές και ποιοτικές μελέτες στα πεδία της Κοινωνικής και της Εκπαιδευτικής Πολιτικής και να αξιοποιούν τα αποτελέσματά τους για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση πολιτικών και παρεμβάσεων (evidence-based policy).
  • να αναλαμβάνουν διοικητικά καθήκοντα στον τομέα της ειδίκευσής τους και να αντιμετωπίζουν προβλήματα, τόσο ατομικά όσο και ως μέλη διεπιστημονικών ομάδων
  • να αναπτύσσουν αυτόνομα ένα εύρος οριζόντιων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως κριτική και αναλυτική σκέψη, επικοινωνία ιδεών, ομαδικότητα, συνεργασία, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων, επιστημονική και καινοτόμος σκέψη, ευελιξία, αυτορρύθμιση, δεοντολογία κ.α.

 

Ενημερωμένο: Ιουνίου