Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Πολιτική

Κωδικός μαθήματος
Υ10
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 1
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Παναγιώτα Παπαδιαμαντάκη

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα 

Γνώσεις

  • Να αναγνωρίζουν βασικές έννοιες εκπαιδευτικής πολιτικής 
  • Να κατανοούν με ποιόν τρόπο χρησιμοποιούνται η θεωρία των οργανώσεων και η νεοθεσμική θεωρία στην ανάλυση της εκπαιδευτικής πολιτικής

Δεξιότητες - Ικανότητες

  • Ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών που αφορούν την εκπόνηση και τις επιπτώσεις διαφορετικών εκπαιδευτικών πολιτικών στις σχέσεις κράτους – εκπαιδευτικού συστήματος
  • Παραγωγικης και επαγωγικής σκέψης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

-

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα εισάγει σε βασικές έννοιες της εκπαιδευτικής πολιτικής και χωρίζεται σε δύο ενότητες

 Η πρώτη ενότητα και αναλύει τη σχέση της εκπαιδευτικής πολιτικής με άλλα πεδία δημόσιας πολιτικής. Η σχέση κράτους-εκπαιδευτικού συστήματος αναλύεται με άξονα τη μετάβαση από τη φάση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού την περίοδο του Κεϋνσιανισμού στη φάση της άσκησης πολιτικής μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων την περίοδο του μονεταρισμού και την επίδραση του διεθνούς πλαισίου στη χάραξη της εθνικής εκπαιδευτικής πολιτικής.  Στη διάρκεια της πρώτης ενότητας παρουσιάζονται θέματα οργάνωσης και διοίκησης του εκπαιδευτικού συστήματος και εισάγονται έννοιες της οργανωτικής και της νεο-θεσμικής θεωρίας, της θεωρίας του ανθρώπινου και του μορφωτικού κεφαλαίου ιδιαίτερα σε σχέση με την αντίληψη της ισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση και τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής των διεθνών οργανισμών

Η δεύτερη ενότητα του μαθήματος επικεντρώνεται στη διαχείριση της ετερότητας στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες και στη διαμόρφωση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής για ¨ευάλωτες κοινωνικές ομάδες" στα πλαίσια ενός περισσότερο ενταξιακού "Σχολείου για όλους". Παρουσιάζεται η διεθνής και ελληνική πολιτική για την αναπηρία, το φύλο, τις μειονότητες και τους μετανάστες. 

Στόχος του μαθήματος είναι :

  • Να αναγνωρίζουν και να κατανοούν οι φοιτητές βασικές έννοιες της εκπαιδευτικής πολιτικής   
  • Να είναι σε θέση να αναλύσουν εκπαιδευτικές πολιτικές χρησιμοποιώντας: τη νεοθεσμική θεωρία των οργανώσεων και τη λογική της ισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση
  • Να αναγνωρίζουν  τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (ανάπηρους -ρομά -μετανάστες-πρόσφυγες) και να αναλύουν τις στοχευμένες εκπαιδευτικές πολιτικές γι' αυτές.

Θεματικές ενότητες

  1. Eισαγωγή - Ορισμοί, 
  2. Νεοθεσμική Θεωρία των Οργανώσεων (1ο μέρος) Ο κανονιστικός ο ρυθμιστικός και ο γνωστικός πολιτισμικός πυλώνας. 
  3. Νεοθεσμική Θεωρία των Οργανώσεων: 2ο μέρος Στόχοι Συμμετέχοντες Κοινωνική Δομή Τεχνολογία 
  4. Ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση : Η Θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου 
  5. Ισότητα Ευκαιριών στην εκπαίδευση: Η Θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου 
  6. Νεοφιλελευθερισμός και εκπαίδευση. 
  7. Διαχείριση της ετερότητας.
  8. Η λογική της ένταξης. 
  9. Πολιτική για την αναπηρία 
  10. Πολιτική για το φύλο 
  11. Εκπαίδευση Ρομά 
  12. Εκπαιδευτική Πολιτική για Μετανάστες και Πρόσφυγες
  13. Επανάληψη – Συζήτηση – Επίλυση Αποριών.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

35

Ανεξάρτητη αυτοτελής μελέτη

35

Προετοιμασία για τις εξετάσεις

30

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει: 

  1. Eνδιάμεση εξέταση (πρόοδος) την 7η εβδομάδα των μαθημάτων (βαρύτητα 30% στην τελική βαθμολογία) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις «σωστό-λάθος»
  2. Γραπτή τελική εξέταση (βαρύτητα 70% στην τελική βαθμολογία) που περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  1. Σταμέλος, Γ. (2009), Εκπαιδευτική Πολιτική, Διόνικος, Αθήνα. 


  2. Ζμάς, Α. (2007), Παγκοσμιοποίηση και Εκπαιδευτική Πολιτική, Μεταίχμιο, Αθήνα. 


  3. Καρακατσάνη Δ. - Παπαδιαμαντάκη Γ. (επιμ.), (2012) Σύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής: Αναζητώντας το Νέο Σχολείο, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη.

  4. Παπαδιαμαντάκη, Π. (2017), Το Πανεπιστήμιο και οι πολιτικές για την Κοινωνία τρης Γνώσης, Gutenberg, Αθήνα

Συμπληρωματική Βιβλιογραφία

  1. Παπαδάκης, Ν. (2003) Εκπαιδευτική Πολιτική Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική(:) Επιστημολογικές, μεθοδολογικές όψεις και θεματικά πεδία
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SEP126/