Υποχρεωτικό
Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα
Φωτεινή Γαζή
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Το μάθημα στοχεύει στο
- Να αποκτήσουν οι φοιτητές-τριες γνώση της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας
- Να προσεγγίσουν οι φοιτητές-τριες τη σύγχρονη επιστημονική βιβλιογραφία και τις θεματικές της
- Να αποκτήσουν οι φοιτητές-τριες τη δυνατότητα να αναλύουν και να κατανοούν τις σύγχρονες πραγματικότητες μέσα στα ιστορικά τους συμφραζόμενα
Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές-τριες θα πρέπει
- Να έχουν αποκτήσει επαρκή γνώση της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας
- Να μπορούν να προσεγγίζουν κριτικά τα σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα και εξελίξεις
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα εστιάζει στις κεντρικές εξελίξεις και φαινόμενα στο ελληνικό κράτος κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Εξετάζονται το Κίνημα στο Γουδί, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος και η Μικρασιατική Εκστρατεία, ο Μεσοπόλεμος, ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση, ο Εμφύλιος Πόλεμος, η ανάδυση της μεταπολεμικής Ελλάδας, η Δικτατορία των Συνταγματαρχών και η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης και της παγκοσμιοποίησης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις κοινωνικο-οικονομικές και πολιτικές διαδικασίες και φαινόμενα καθώς και στις πολιτισμικές και ιδεολογικές τάσεις και ρεύματα.
Τίτλος ενότητας
- Κοινωνία, Έθνος, Κράτος στην Ελλάδα, αναδρομή στον 19ο αιώνα
- Το κίνημα στο Γουδί (1909) και οι απαρχές του 20ου αιώνα
- Βαλκανικοί Πόλεμοι
- Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή
- Η Ελλάδα του Μεσοπολέμου Α: πολιτική και ιδεολογία (στρατός, κόμματα, κοινοβούλιο και δικτατορία, το γλωσσικό ζήτημα, φεμινισμός)
- Η Ελλάδα του Μεσοπολέμου Β: οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις (εθνοτικές και κοινωνικές συγκρούσεις, πρόσφυγες, αγροτική μεταρρύθμιση, οικονομική κρίση)
- Η εμπόλεμη δεκαετία του 1940: Β Παγκόσμιος Πόλεμος, Κατοχή, Αντίσταση, Εμφύλιος
- Εκπαιδευτική Επίσκεψη/ Ερευνητικό Σεμινάριο
- Η Ελλάδα της δεκαετίας του 1950: Απόπειρες ανασυγκρότησης
- Η Δικτατορία των Συνταγματαρχών (1967-1974)
- Η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης
- Ελληνική Μετανάστευση και Διασπορά στον 20ο αιώνα
- Συμπεράσματα, Θέματα και βιβλιογραφία για περαιτέρω εμβάθυνση
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Αυτοτελής μελέτη
50
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές/μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης
11
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
- Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ανάπτυξη συνθετικού ζητήματος (80%)
- Συγγραφή και παρουσίαση εργασιών με υλικό από τις εκπαιδευτικές επισκέψεις ή τα ερευνητικά σεμινάρια (προαιρετικό ) (20%)
Οι φοιτητές-τριες Erasmus αξιολογούνται στην αγγλική γλώσσα, με βάση τη συγγραφή εργασίας και την προφορική της παρουσίαση στην τάξη.
Τα κριτήρια αξιολόγησης αναρτώνται στην σελίδα του μαθήματος στο eclass ενώ σχετικές πληροφορίες δίνονται κατά την έναρξη των μαθημάτων.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Κωστής Κ. (2018), Τα κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας. Η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους, 18ος-21ος αι., Πατάκης, Αθήνα.
Richard Clogg (2013), Συνοπτική Ιστορία της Ελλάδας, 1770-2013, Αθήνα.
Χατζηιωσήφ Χ. (επιμ.) (2002), Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αι., Βιβλιόραμα, Αθήνα.
Φάκελοι της διδάσκουσας με εκπαιδευτικό υλικό, χάρτες, χρονολόγια, βιβλιογραφικό οδηγό στο eclass
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:Τα Ιστορικά, Μνήμων, Historein, Journal of Modern Greek Studies
Φάκελοι της διδάσκουσας με εκπαιδευτικό υλικό, χάρτες, χρονολόγια, βιβλιογραφικό οδηγό στο eclass
Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Τα Ιστορικά, Μνήμων, Historein, Journal of Modern Greek Studies
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-