
Επιλογής
Επιλογής
Μαρία Μπούρα
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
Η σύνδεση της επιχειρηματικής δραστηριότητας με ηθικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα είναι πλέον επιτακτική. Η κοινωνία δίνει στις επιχειρήσεις την άδεια να λειτουργούν (license to operate) και απαιτεί ολοένα και περισσότερο από τις επιχειρήσεις να επιδεικνύουν ηθική και υπεύθυνη συμπεριφορά. Οι υπάλληλοι περιμένουν μια δίκαιη αντιμετώπιση και οι καταναλωτές σεβασμό στα δικαιώματά τους. Ομοίως, τα υπόλοιπα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders) πιέζουν για διαφάνεια και υπευθυνότητα. Σε ορισμένο βαθμό οι επιχειρήσεις έχουν κατανοήσει τις νέες αυτές συνθήκες, έχουν ενσωματώσει αντίστοιχες πρακτικές στη λειτουργία τους και έχουν επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που λαμβάνουν αποφάσεις. Ωστόσο, ηθικά διλήμματα προκύπτουν καθημερινά, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εναρμονίσουν την κερδοφορία τους με τις κοινωνικές και ηθικές πλευρές της λειτουργίας τους. Ηθικά διλήμματα επίσης εγείρονται και από τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις αφού η ανάπτυξη και χρήση νέων τεχνολογιών όπως τεχνητή νοημοσύνη, η χρήση μεγάλων δεδομένων κλπ. δημιουργούν ερωτήματα αναφορικά με τη σχέση ανθρώπου-μηχανής αλλά και με τις ευθύνες που καλείται το άτομο αλλά και η επιχείρηση να αναλάβει απέναντι στα νέα δεδομένα. Συνεπώς, η σχέση Επιχείρησης, Τεχνολογίας και Ηθικής αξίζει να συζητηθεί τόσο στην κοινωνία όσο και στο πιο στενό περιβάλλον του πανεπιστημίου.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να εντοπίζουν και να αξιολογούν τις ηθικές διαστάσεις των αποφάσεων που θα κληθούν να λάβουν στο μέλλον. Οι αποφάσεις που συνδέονται με ηθικούς προβληματισμούς είναι ίσως και οι πιο δύσκολες και απαιτητικές. Για το λόγο αυτό, το μάθημα είναι σχεδιασμένο να θέτει τους φοιτητές αντιμέτωπους με πραγματικά ηθικά διλήμματα και να τους εμπλέκει μέσα από γόνιμο διάλογο σε μια διαδικασία ανάλυσης των διαστάσεων κάθε διλήμματος.
Μαθησιακοί Στόχοι
Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση:
Το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη των ακόλουθων ικανοτήτων:
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας |
54 |
Συγγραφή εργασίας / εργασιών |
20 |
Σύνολο Μαθήματος |
100 |
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε δύο κριτήρια:
Ο τελικός βαθμός θα προκύψει ως εξής:
Ανατίθεται ομαδική εργασία η οποία έχει ως στόχο την πρακτική εφαρμογή των εννοιολογικών πλαισίων και των εργαλείων που διδάχθηκαν οι φοιτητές σε πραγματικές μελέτες περίπτωσης. Οι φοιτητές θα παρουσιάσουν την εργασία στην αίθουσα διδασκαλίας, ώστε να εξοικειωθούν στην παρουσίαση εργασιών και να γίνει ανταλλαγή απόψεων με το σύνολο του τμήματος.
Τα κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνουν την κατανόηση της ύλης του μαθήματος και την άσκηση κριτικής σκέψης από τους φοιτητές, τόσο στο παραδοτέο της εργασίας τους, όσο και στις μελέτες περίπτωσης που θα αναλύσουν κατά τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Υλικό, οδηγίες και αναλυτικά κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος.
Επιπρόσθετη Βιβλιογραφία
-