Υποχρεωτικό
Εισαγωγή στην Κοινωνική Πολιτική
Δημήτρης Βενιέρης
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στο τέλος του 1ου εξαμήνου οι φοιτητές θα πρέπει:
- να κατανοούν τις βασικές έννοιες της θεωρητικής ανάλυσης της Κοινωνικής Πολιτικής
- να συνθέτουν επιχειρηματολογία για το σύγχρονο ρόλο της Κοινωνικής Πολιτικής σε κοινωνικό, ιστορικό, πολιτικό και οικονομικό επίπεδο
- να περιγράφουν και να συγκρίνουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις/μοντέλα εθνικής Κοινωνικής Πολιτικής
- να κατανοούν τα κοινωνικά προβλήματα, να αντιλαμβάνονται τις κοινωνικές ανάγκες και να τα συνδέουν με συγκεκριμένες κοινωνικές πολιτικές αντιμετώπισης τους.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Ειδικότερα:
Αποστολή του μαθήματος είναι η γνωριμία με το διεπιστημονικό γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής Πολιτικής και τους ευγενείς στόχους του. Σκοπός του είναι η ευαισθητοποίηση των φοιτητών στην προσέγγιση της ως μοχλού κοινωνικής παρέμβασης στην κατεύθυνση της κοινωνικής ευημερίας, δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. Οι φοιτητές πρέπει να κατανοήσουν την έννοια, το ρόλο, το περιεχόμενο και τις βασικές επιστημονικές προσεγγίσεις της Κοινωνικής Πολιτικής και να αντιληφθούν τις επιδράσεις της στην ατομική, συλλογική και την κοινωνική ευημερία. Τα μαθήματα αποσκοπούν στην παροχή των βασικών θεωρητικών γνώσεων αλλά και εμπειρικών στοιχείων (μέσα από συνεχή παραδείγματα) ώστε οι φοιτητές να συνειδητοποιήσουν τη θεμελιώδη σημασία της αποστολής της Κοινωνικής Πολιτικής και, κατά το δυνατό, να ενστερνισθούν τους επ' αγαθώ στόχους της.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα εισάγει στις βασικές έννοιες και σχέσεις που θεμελιώνουν την Κοινωνική Πολιτική, ένα διεπιστημονικό ακαδημαϊκό αντικείμενο που διερευνά την ανταπόκριση των οργανωμένων κοινωνιών στις κοινωνικές ανάγκες. Η μελέτη της Κοινωνικής Πολιτικής απαιτεί την ανάλυση θεωρητικών και εμπειρικών στοιχείων που εκπορεύονται από ένα ευρύ φάσμα κοινωνικών επιστημών και αντικειμένων όπως κοινωνιολογία, οικονομικά, πολιτική, ιστορία, φιλοσοφία, δίκαιο, στατιστική, κλπ. Το μάθημα περιλαμβάνει δύο πτυχές. Σε θεωρητικό επίπεδο, ως ακαδημαϊκό αντικείμενο, αναφέρεται στη μελέτη, τη διερεύνηση και την ερμηνεία της Κοινωνικής Πολιτικής. Σε εφαρμοσμένο επίπεδο, ως πεδίο κοινωνικής παρέμβασης, αναφέρεται στη διαμόρφωση και την άσκηση κοινωνικών πολιτικών. Στο πλαίσιο αυτό διαμορφώνεται η θεματολογία των μαθημάτων όπου παρουσιάζονται η έννοια και ο ρόλος της Κοινωνικής Πολιτικής, οι αρχές και οι αξίες της Κοινωνικής Πολιτικής, τα πεδία της Κοινωνικής Πολιτικής, η ιστορία του κράτους ευημερίας και οι βασικοί παράγοντες εξέλιξης του, μοντέλα και θεωρίες ευημερίας, ο ρόλος της ιδεολογίας στην Κοινωνική Πολιτική, βασικές έννοιες όπως η ανάγκη, η φτώχεια, τα κοινωνικά δικαιώματα, κλπ.
Τίτλος ενότητας
- Η έννοια της Κοινωνικής Πολιτικής
- Η φύση της Κοινωνικής Πολιτικής.
- Η μελέτη της Κοινωνικής Πολιτικής
- Αρχές και Αξίες της Κοινωνικής Πολιτικής
- Τα πεδία της Κοινωνικής Πολιτικής
- Κράτος Ευημερίας
- Μοντέλα Ευημερίας
- Ιδεολογίες και Κοινωνική Πολιτική
- Κοινωνική και Οικονομική Πολιτική
- Κοινωνική Πολιτική και Ανάγκη
- Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνικά Δικαιώματα
- Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνική Δικαιοσύνη
- Κοινωνική Πολιτική και Ιδιότητα του Πολίτη
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
20
Προαιρετικές εργασίες
15
Προετοιμασία για εξετάσεις
26
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Α. Γραπτή πρόοδο (9η-10η εβδομάδα μαθημάτων) με δικαίωμα συμμετοχής στους φοιτητές που έχουν παρακολουθήσει το 80% των μαθημάτων (20%)
Γ. Τελική γραπτή εξέταση (80%-100% ανάλογα της συμμετοχής του φοιτητή στο Α)
Στο τελικό γραπτό διαγώνισμα στο τέλος του εξαμήνου διδασκαλίας οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση το περιεχόμενο των μαθημάτων και τις συζητήσεις που αναπτύσσονται. Τίθενται ακριβείς ερωτήσεις με συγκεκριμένης έκτασης απάντηση. Οι φοιτητές Erasmus αξιολογούνται στην αγγλική.
Τα κριτήρια αξιολόγησης αναλύονται στα μαθήματα και αναφέρονται στο φύλλο των θεμάτων (άπτονται της κατανόησης των βασικών εννοιών, της ικανότητας γραφής και χρήσης ορολογίας καθώς και ενός πρώιμου επιπέδου κριτικής ανάλυσης).
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Βενιέρης Δ. (2015), Κοινωνική Πολιτική - Έννοιες και Σχέσεις, Αθήνα: Τόπος.
Baldock J., Manning N., Miller S., Vickerstaff S. (1999), Social Policy, Oxford University Press, Oxford.
Βενιέρης Δ. (2013), Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνικά δικαιώματα: Το Τέλος των Ύμνων, Τόπος, Αθήνα.
Dean H. (2012), Social Policy, 2nd edition, Polity, Cambridge.
Esping-AndersenC. (2014), Οι Τρεις Κόσμοι του Καπιταλισμού της Ευημερίας, Τόπος, Αθήνα (αγγλική έκδοση 1990).
Esping-AndersenG, GallieD., HemerijckA., MylesJ. (2006), Γιατί Χρειαζόμαστε ένα Νέο Κοινωνικό Κράτος, Διόνικος, Αθήνα.
Σακελλαρόπουλος Θ., Οικονόμου Χ., Σκαμνάκης Χ., Αγγελάκη Μ. (επιμ) (2018), Κοινωνική Πολιτική, Αθήνα: Διόνικος.
Titmuss R. M. (1974), Social Policy: An Introduction, Allen & Unwin, London (διαθέσιμο στο διαδίκτυο).
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Journal of Social Policy, Social Policy Association, Cambridge University Press, UK
Κοινωνική Πολιτική, Επιστημονική Εταιρεία Κοινωνικής Πολιτικής (online).
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS