Υποχρεωτικό
Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική
Δημήτρης Βενιέρης
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές θα πρέπει:
- να κατανοούν τις βασικές έννοιες της ανάλυσης για την Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική την εποχή της παγκοσμιοποίησης
- να συγκροτούν επιχειρηματολογία για το ρόλο της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής στο σύγχρονο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον
- να περιγράφουν και να συγκρίνουν τα προτεινόμενα διαφορετικά μοντέλα ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής
- να γνωρίζουν τις επιδράσεις της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής στις εθνικές κοινωνικές μεταρρυθμίσεις
- να κατανοούν τις προκλήσεις και τις προοπτικές της Κοινωνικής Ευρώπης ενόψει της πενταετίας 2020-25
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου (πολιτικές ισότητας φύλου ΕΕ).
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Η ανάδειξη της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής (ΕΚΠ) συνδέεται με την ανάγκη υπερεθνικής κοινωνικής ρύθμισης την εποχής της οικονομικής παγκοσμιοποίησης. Η ΕΚΠ συναρτάται με τη μελέτη διαδικασιών όπως η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, την υπερεθνική αναδιανομή πόρων, το ρόλο των Ευρωπαϊκών θεσμών και την πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Η ΕΚΠ αναφέρεται πρωτίστως σε υπερεθνικές ρυθμίσεις κοινωνικού χαρακτήρα που προέρχονται από διεθνείς οργανισμούς - κυρίως η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας. Σταδιακά, η ανάδειξη της ανάγκης για υπερεθνική κοινωνική ρύθμιση της καπιταλιστικής οικονομίας, η αποδυνάμωση της εθνικής κοινωνικής πολιτικής και η ενδυνάμωση της αλληλεπίδρασης εθνικής και υπερεθνικής ευημερίας, προσδίδουν στην ΕΚΠ έναν ολοένα και κρισιμότερο ρόλο για την Ευρωπαϊκή προοπτική στον 21ο αιώνα. Στο πλαίσιο αυτό διαμορφώνεται η θεματολογία των μαθημάτων η οποία περιλαμβάνει ερωτήματα για την έννοια και την εξέλιξη της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής, τα πεδία της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής, τα Ευρωπαϊκά Κοινωνικά Δικαιώματα, τις προοπτικές της Κοινωνικής Ευρώπης και τις προκλήσεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου.
Τίτλος ενότητας
- Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική: Η έννοια
- Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνικά Δικαιώματα
- Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και Κοινωνική Πολιτική
- Η Κοινωνική Πολιτική της ΕΕ
- Η Κοινωνική Πολιτική του Συμβουλίου της Ευρώπης
- Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνικοί Χάρτες
- Τα πεδία της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής
- Τα ελλείμματα της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής
- Οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής.
- Οι παράγοντες διαμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Πολιτικής
- Ευρωπαϊκές πολιτικές απασχόλησης
- Ευρωπαϊκές πολιτικές ίσης πρόσβασης και ευκαιριών
- Η Ευρωπαϊκή Ιδιότητα του Πολίτη
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
20
Προαιρετικές εργασίες
15
Προετοιμασία για εξετάσεις
26
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
- Γραπτή πρόοδο (9η-10η εβδομάδα μαθημάτων) με δικαίωμα συμμετοχής στους φοιτητές που έχουν παρακολουθήσει το 80% των μαθημάτων (20%)
- Τελική γραπτή εξέταση (80%-100% ανάλογα της συμμετοχής του φοιτητή στο Α)
Στο τελικό γραπτό διαγώνισμα στο τέλος του εξαμήνου διδασκαλίας οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση το περιεχόμενο των μαθημάτων και τις συζητήσεις που αναπτύσσονται. Τίθενται ερωτήσεις με συγκεκριμένης έκτασης απάντηση. Οι φοιτητές Erasmus αξιολογούνται στην αγγλική.
Τα κριτήρια αξιολόγησης αναλύονται στα μαθήματα και αναφέρονται στο φύλλο των θεμάτων (άπτονται της κατανόησης των βασικών εννοιών, της ικανότητας γραφής και χρήσης ορολογίας καθώς και των δυνατοτήτων κριτικής ανάλυσης).
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Βενιέρης Δ. (2013), Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνικά Δικαιώματα: Το Τέλος των Ύμνων, Τόπος, Αθήνα.
- Esping-Andersen, G. (1999), Social Foundations of Post-industrial Economies, Cambridge University Press, New York.
- Ferrera, M. (2005) The Boundaries of Welfare: European Integration and the New Spatial Politics of Social Protection, Oxford University Press, Oxford.
- Hantrais L. (2007) Social Policy in the European Union, Macmillan, Basingstoke.
- Hemerijck A. (2011), Changing Welfare States, Oxford University Press, Oxford.
- Leibfried, S. - Pierson, P. (eds) (1995), European Social Policy: Between Fragmentation and Integration, Brookings Institute, Washington, DC.
- Marlier, E. - Natali, D. (eds) with Van Dam, R. (2010), Europe 2020: Towards a More Social EU?,P.I.E. Peter Lang, Brussels.
- Σακελλαρόπουλος, Θ. (2011) (επιμ), Η κοινωνική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Διόνικος, Αθήνα.
- Σακελλαρόπουλος Θ., Οικονόμου Χ., Σκαμνάκης Χ., Αγγελάκη Μ. (επιμ) (2018), Κοινωνική Πολιτική, Αθήνα: Διόνικος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά (on line):
- Journal of European Social Policy, Cambridge University Press, UK
- Social Policy and Administration
- Κοινωνική Πολιτική, Επιστημονική Εταιρεία Κοινωνικής Πολιτικής
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS