Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός-Πρακτικές Ασκήσεις Διδασκαλίας

Κωδικός μαθήματος
ΕΕ50
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο 7
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Α. Τζιμογιάννης, Π. Τσιωτάκης, Π. Σιφακάκης

Περιγραφή μαθήματος
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Για φοιτητές με έτος εισαγωγής 2018-19 και εξής:

Για φοιτητές με έτος εισαγωγής 2017-18 και νωρίτερα:

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές του 4ου έτους φοίτησης

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Γνώσεις:

  • Το πεδίο του εκπαιδευτικού-μαθησιακού σχεδιασμού (learning design)
  • Μοντέλα εκπαιδευτικού-μαθησιακού σχεδιασμού
  • Παιδαγωγικές προσεγγίσεις: διερευνητική μάθηση, συνεργατική μάθηση, μέθοδος project κ.λπ.
  • Προγράμματα σπουδών και εκπαιδευτικός σχεδιασμός στην πράξη

Δεξιότητες:

  • Σχεδιασμού εκπαιδευτικών σεναρίων και φύλλων εργασίας εκπαιδευομένων
  • Αξιοποίησης στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό σύγχρονων ψηφιακών περιβαλλόντων στην πράξη (πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης, εφαρμογές, Ιστού 2.0, λογισμικά και άλλες τεχνολογίες).

Ικανότητες:

  • να μπορούν να σχεδιάσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για συγκεκριμένα αντικείμενα και ενδιαφερομένους (οργανισμούς, εκπαιδευτικούς, εκπαιδευομένους)
  • να μπορούν να σχεδιάσουν εκπαιδευτικά σενάρια εφαρμόσιμα στην πράξη
  • να μπορούν να υλοποιήσουν και να υποστηρίξουν τα δικά τους εκπαιδευτικά σενάρια σε συνθήκες τάξης
  • να είναι σε θέση να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί στις διδακτικές παρεμβάσεις που έχουν υλοποιήσει
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων και τεχνολογιών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Κριτική ικανότητα
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη και ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενικός σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να διαμορφώσουν ολοκληρωμένη εικόνα για το ρόλο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού στη σύγχρονη εκπαίδευση και να μπορούν να σχεδιάσουν τεκμηριωμένα εκπαιδευτικά σχέδια και σενάρια, όπως μαθήματα, εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, πλήρη εκπαιδευτικά προγράμματα κ.λπ.

Το περιεχόμενο σπουδών διαρθρώνεται σε τέσσερις άξονες:

  • Εκπαιδευτικός-μαθησιακός σχεδιασμός (learning design)
  • Μοντέλα εκπαιδευτικού σχεδιασμού και παιδαγωγικές προσεγγίσεις 
  • Σχεδιασμός εκπαιδευτικών σεναρίων
  • Υλοποίηση μικρο-διδασκαλιών
  • Υλοποίηση και αξιολόγηση πρακτικών ασκήσεων διδασκαλίας σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Ν. Κορινθίας.

Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές 

  • να αναπτύξουν ολοκληρωμένη εικόνα για το επιστημονικό πεδίο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού
  • να μπορούν να σχεδιάσουν εκπαιδευτικά σενάρια εφαρμόσιμα στην πράξη
  • να μπορούν να εφαρμόζουν, να υποστηρίζουν και να αξιολογούν τα δικά τους εκπαιδευτικά σενάρια στην πράξη.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

13

Εργαστηριακές Ασκήσεις

26

Μικροδιδασκαλίες

26

Πρακτικές ασκήσεις διδασκαλίας

50

Μελέτη                

35

Σύνολο Μαθήματος 

150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η παρακολούθηση των διαλέξεων, η συμμετοχή στις πρακτικές ασκήσεις, η υλοποίηση μικρο-διδασκαλίας και η υλοποίηση πειραματικών διδασκαλιών στα σχολεία είναι υποχρεωτική.

Η αξιολόγηση κάθε φοιτητή/τριας γίνεται με βάση τον ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο (e-portfolio) εργασιών: 

  • συμμετοχή στις εβδομαδιαίες πρακτικές ασκήσεις διδασκαλίας και μικρο-διδασκαλίες στη τάξη (30%) 
  • συμμετοχή στις εβδομαδιαίες ατομικές-ομαδικές εργασίες και δραστηριότητες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης (20%) 
  • ανάπτυξη και υλοποίηση ενός πλήρους εκπαιδευτικού σεναρίου στην τάξη σε Γυμνάσιο ή Λύκειο του Ν. Κορινθίας (50%).
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Φάκελος μαθήματος (σημειώσεις διδάσκοντα, φύλλα εργασίας, άρθρα, δικτυακές πηγές κ.α.) που επικαιροποιείται ανά ακαδημαϊκό έτος.
  • Τζιμογιάννης, Α. (2019). Ψηφιακές Τεχνολογίες και Μάθηση του 21ου Αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  • Joyce B., Well M. & Calhoun E. (2009). Διδακτική Μεθοδολογία, ΙΩΝ, Αθήνα.
  • Τζιμογιάννης Α. (2017). Ηλεκτρονική Μάθηση: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  • Κουλαϊδής, Β. (επιμ.) (2007). Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Οδηγίες για τον επιμορφωτή για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. ΟΕΠΕΚ.
  • Συναφή επιστημονικά περιοδικά
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/830