Επιλογής
Διδακτική Κοινωνικών Επιστημών
Μαρία Νικολακάκη
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Οι φοιτητές/τριες μετά το πέρας του μαθήματος θα πρέπει να :
- μπορούν να συνειδητοποιούν βαθμιαία τα προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός κατά την άσκηση των βασικών επαγγελματικών του δραστηριοτήτων, κυρίως σε επίπεδο σχεδιασμού, εκτέλεσης και αξιολόγησης της διδασκαλίας και της μαθησιακής διαδικασίας στις κοινωνικές επιστήμες
- έχουν αναπτύξει μιαν ερευνητική πρόθεση και ματιά και μια κριτική και αναθεωρητική στάση απέναντι στις διδακτικές επιλογές και τις επιδράσεις τους στο συναισθηματικό κλίμα της τάξης και τις επιδόσεις των μαθητών.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα
Γνώσεις
- Για τους τρόπους διδασκαλίας των Κοινωνικών Επιστημών στην εκπαίδευση
- Για τις σχέσεις μεταξύ αναλυτικού προγράμματος, περιεχομένου μαθήματος, μεθόδου διδασκαλίας, και αξιολόγησης.
Δεξιότητες
- Ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων διδασκαλίας
Ικανότητες
- Κατανόησης, ανάλυσης και σύνθεσης εννοιών, Παραγωγικης και επαγωγικής σκέψης
- Ανάπτυξη κριτικής ικανότητας
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Στο πρώτο μέρος το μάθημα επιδιώκει την κατανόηση του φαινομένου της διδασκαλίας στην πολυπλοκότητα και την πολυμορφία του. Σκοπός είναι η οικοδόμηση των θεωρητικών θεμελίων σχετικά με την καλλιέργεια της ικανότητας και ετοιμότητας σχεδιασμού, οργάνωσης, υλοποίησης και αξιολόγησης της διδασκαλίας. Η σχέση Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδασκαλίας θα διερευνηθούν.
Στο δεύτερο μέρος εξετάζονται οι σύγχρονες τάσεις στη διδακτική των κοινωνικών επιστημών, όπως αναπτύχθηκαν μετά τη στροφή της δεκαετίας του ’70 προς τις «βιωματικές παραστάσεις», και την «εννοιολογική μεταβολή» και ιδιαιτέρως οι πολλαπλές διδακτικές μέθοδοι που προτάθηκαν βάσει πορισμάτων άλλων ερευνητικών πεδίων. Το μάθημα θα επιδιώξει να χαράξει μια συνδετική γραμμή μεταξύ της λογικής και της διδακτικής των κοινωνικών επιστημών, δίδοντας έμφαση στον «πολυπαραδειγματικό» χαρακτήρα τους. Θα οργανωθεί στη βάση επιλεγμένων θεμάτων και πειραματικών προτάσεων εναλλακτικής διδακτικής προσέγγισής τους.
Ειδικότερα, το περιεχόμενο περιλαμβάνει τα εξής:
Αναλυτικά προγράμματα και διδακτικά εγχειρίδια Κοινωνικών Επιστημών
Το πρόβλημα της συγκεκριμενοποίησης των σκοπών σε διδακτικούς στόχους και ειδικούς στόχους, Οργάνωση και διεξαγωγή της διδασκαλίας Κοινωνικών Επιστημών
Προγραμματισμός-Σχεδιασμός της διδασκαλίας Κοινωνικών Επιστημών
Διαπροσωπικές σχέσεις στην τάξη,
Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση Κοινωνικών Επιστημών
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Ανεξάρτητη αυτοτελής μελέτη
40
Συγγραφή εργασίας
36
Προετοιμασία παρουσίασης
10
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Γραπτές εξετάσεις/εργασία
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Καψάλης, Αχ. & Βρεττός, Ι. (2009). Αναλυτικά Προγράμματα. Θεωρία, έρευνα και πράξη. Αθήνα Stenhouse, L. (2003). Εισαγωγή στην έρευνα και την ανάπτυξη του Αναλυτικού Προγράμματος. Μτφρ. Α. Τσάπελης. Αθήνα: Σαββάλας
- Χατζηγεωργίου, Ι. (2006). Γνώθι το Curriculum. Γενικά και ειδικά θέματα Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής. Αθήνα: Ατραπός
- Jacobsen, D.A., Eggen, P., & Kauchak, D. (2011). Μέθοδοι Διδασκαλίας. Ενίσχυση της μάθησης των παιδιών από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο. Αθήνα: Διάδραση.
- Ματσαγγούρας Η. (1997). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ.Β’ : Στρατηγικές Διδασκαλίας,Gutenberg, Αθήνα.
- Joyce B., Well M. & Calhoun E. (2009). Διδακτική Μεθοδολογία, ΙΩΝ, Αθήνα (επιμ. Αικ. Κασιμάτη).
- Κουζέλης Γ., Ενάντια στα Φαινόμενα: Για μια Προσέγγιση της Διδακτικής των Κοινωνικών Επιστημών, Αθήνα: Κάπολα Κων. Παγώνα Εκδόσεις - Εκθέσεις - Μελέτες, 2005. Ομάδα Εργασίας, Τρόποι Σκέψης και Βασικές Έννοιες της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική Α.Ε., 1997.
- Κουζέλης Γ., Από τον Βιωματικό στον Επιστημονικό Κόσμο: Ζητήματα Κοινωνικής Αναπαραγωγικής
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-
-