
Επιλογής
Επιλογής
Γουγουλάκης Πέτρος
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία (Υ01)
Το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση του πώς η εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την κοινωνική αλλαγή και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Εξετάζει πώς η εκπαίδευση επηρεάζει και επηρεάζεται από την κοινωνική εξέλιξη, με ιδιαίτερη έμφαση στις αρχές της βιωσιμότητας
Ολοκληρώνοντας επιτυχώς το μάθημα, ο φοιτητής/η φοιτήτρια είναι σε θέση:
Σε επίπεδο γνώσεων
Σε επίπεδο δεξιοτήτων
Σε επίπεδο ικανοτήτων
Η εκπαίδευση, η κοινωνική αλλαγή και η βιώσιμη ανάπτυξη είναι βασικοί παράγοντες που διαμορφώνουν και καθοδηγούν την κοινωνική εξέλιξη. Αλληλοσυνδέονται και επηρεάζουν το ένα το άλλο σε βάθος, δημιουργώντας έναν θετικό κύκλο προόδου και βιωσιμότητας.
Η εκπαίδευση διεθνώς προβάλλεται ως η πλέον ενδεδειγμένη λύση προετοιμασίας κάθε κοινωνίας να αντιμετωπίσει με βιώσιμο τρόπο τις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις. Μέσω της Εκπαίδευσης οι κοινωνίες αναπτύσσουν τις δεξιότητες των μελών τους, διασφαλίζοντας προϋποθέσεις βελτίωσης της ατομικής ευημερίας, της κοινωνικής συνοχής και της βιώσιμης ανάπτυξης. Μέσω της εκπαίδευσης, τα άτομα αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες απαραίτητες για να κατανοήσουν και να διαχειριστούν περίπλοκα κοινωνικά ζητήματα, όπως η φτώχεια, η περιβαλλοντική υποβάθμιση και οι ανισότητες. Μια «μορφωμένη» κοινωνία είναι συνήθως περισσότερο ευαισθητοποιημένη σε ζητήματα περιβαλλοντικά, κοινωνικής ισότητας και δικαιοσύνης, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ισχυρότερη βούληση για αλλαγή. Όταν τα άτομα ενημερώνονται για περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα, είναι πιο πιθανό να εργαστούν για ένα βιώσιμο μέλλον, τόσο μέσω ατομικών επιλογών όσο και μέσω συμμετοχής σε συλλογικές δράσεις για να επηρεάσουν αποφάσεις σε κοινωνικό επίπεδο.
Ο αλληλεξάρτηση ανάμεσα στην εκπαίδευση και τις διαδικασίας κοινωνικής αλλαγής που στοχεύουν στη βιώσιμη ανάπτυξη είναι αδιαμφισβήτητη καθώς η κάθε μία επιδρά και ενισχύει την άλλη. Τοιουτοτρόπως, η οικονομική ανάπτυξη, η κοινωνική δικαιοσύνη και η προστασία του περιβάλλοντος ισορροπούνται για να διασφαλιστεί η ευημερία των μελλοντικών γενεών. Όταν η κοινωνία υφίσταται αλλαγές – όπως η βελτίωση της ισότητας, η ενίσχυση της δημοκρατίας ή η αύξηση των πολιτικών δικαιωμάτων – δημιουργούνται νέες ευκαιρίες εκπαίδευσης για ομάδες που ήταν προηγουμένως αποκλεισμένες. Αυτό ενισχύει τόσο την ικανότητα του ατόμου όσο και της κοινωνίας να εργάζονται για τη βιωσιμότητα, καθώς περισσότερα άτομα αποκτούν πρόσβαση σε εργαλεία που τους επιτρέπουν να κατανοούν και να συμμετέχουν σε βιώσιμες πρωτοβουλίες.
Όμως, βιώσιμη ανάπτυξη δίχως εκπαιδευτικά συστήματα, που πέραν της μετάδοσης γνώσεων δεν ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και την ανάληψη ευθύνης, είναι αδύνατον να διαμορφώσουν συνειδητοποιημένος και ενεργούς πολίτες με ικανότητα να συμβάλει σε ένα κοινωνικά δίκαιο και περιβαλλοντικά βιώσιμο μέλλον.
Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος εισάγουν τους φοιτητές σε διάφορες γνωστικές περιοχές που σχετίζονται με το αλληλεξαρτώμενο τρίπτυχο εκπαίδευση, κοινωνική αλλαγή και βιωσιμότητα, με έμφαση στο ρόλο της Εκπαίδευσης για κοινωνική αλλαγή και βιώσιμη ανάπτυξη.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.
Πρόταση 1 |
Ενεργή συμμετοχή στα μαθήματα |
Πρόταση 2 |
Δύο (2)ομαδικές εργασίες στη διάρκεια του εξαμήνου |
Πρόταση 3 |
Μία (1) τελική ατομική εργασία |