Διαχείρση της Γνώσης και της Καινοτομίας

Κωδικός μαθήματος
ΕΕ68
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο 5
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Μαρία Μπούρα

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Οι σύγχρονες επιχειρήσεις με υψηλές επιδόσεις οφείλουν να έχουν την ικανότητα να αξιοποιούν συνεχώς εσωτερικούς και εξωτερικούς πόρους και γνώσεις προκειμένου να απελευθερώσουν και να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα τους και τελικά να αναπτύξουν νέες ικανότητες, σε μορφή καινοτομίας. Οι απαιτήσεις για δημιουργική σκέψη και για διαδικασίες που διοχετεύουν αυτή τη σκέψη σε καινοτομίες που αποδίδουν καρπούς στην αγορά εγείρονται στους ηγέτες, στους διευθυντές και στους οργανισμούς. Σε αυτό το πλαίσιο, το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη κατανόησης της δημιουργικότητας και της καινοτομίας ως φαινομένων και διαδικασιών σε οργανισμούς, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν πρακτικά εργαλεία και μέθοδοι για τη βελτίωση και την εξέλιξη της καινοτομίας.

Η τεχνολογία ήταν πάντα ένα αποτέλεσμα καινοτομίας αλλά και ένας σημαντικός μοχλός και βασικός παράγοντας για την καινοτομία. Ως εκ τούτου, οι διαδικασίες παραγωγής και ανάπτυξης τεχνολογίας διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο τι αναπτύσσονται οι καινοτομίες και πώς αναπτύσσονται σε οργανισμούς, βιομηχανίες, ακόμη και σε παγκόσμια κλίμακα. Ένας άλλος κρίσιμος στόχος του μαθήματος είναι επομένως να παράσχει μια ανάλυση της τεχνολογίας ως σύγχρονης στρατηγική που μπορεί να διαχειριστεί και να ενσωματωθεί για να ενισχύσει την καινοτομία μέσω δομημένων προσεγγίσεων για Έρευνα και Ανάπτυξη νέων προϊόντων/υπηρεσιών. 

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοήσουν ότι η καινοτομία μπορεί να έχει πολλά διαφορετικά σχήματα και πώς μπορεί έτσι να εφαρμοστεί σε οποιονδήποτε οργανισμό και με διαφορετικούς τρόπους. Θα είναι σε θέση να εντοπίσουν, να συνδέσουν και να εξηγήσουν διαφορετικούς τύπους καινοτομίας σε διάφορους κλάδους,
  • Να κατανοήσουν τη δημιουργικότητα ως οργανωτικό φαινόμενο και να δείξουν πώς μπορεί να διοχετευθεί προς την καινοτομία (Directed Creativity),
  • Nα εφαρμόζουν προσδιοριστικούς παράγοντες της καινοτομίας και της δημιουργικότητας και να αναλύουν τον τρόπο σύγκρισης και οργάνωσης των παραγόντων επιχειρησιακής, τακτικής και στρατηγικής φύσης, προκειμένου να ενισχυθεί και να αναπτυχθεί η καινοτομία και το δημιουργικό κλίμα στους οργανισμούς
  • Να εκτιμήσουν πώς η δυναμική της καινοτομίας που πηγάζει από την παγκόσμια τεχνολογική ανάπτυξη και τις συνεργατικές διευθετήσεις μεταξύ εταιρειών και άλλων ενδιαφερομένων (Open Innovation), πρέπει να ενσωματωθεί στη στρατηγική της εταιρείας. Να αναλύουν κριτικά εναλλακτικές λύσεις για την επιλογή τεχνολογίας και συνεργατικών στρατηγικών για εταιρείες και οργανισμούς,
  • Να αναπτύσσουν ιδέες, δράσεις και στρατηγικές για την ενίσχυση της καινοτομίας σε οργανισμούς.
  • Να αξιολογήσουν συγκριτικά τους παράγοντες που αναλύθηκαν στο μάθημα ώστε να είναι σε θέση να σχεδιάσουν ένα σχέδιο δράσης που θα ενισχύσει τις επιδόσεις καινοτομίας μιας εστιακής εταιρείας.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις 

Ομαδική εργασία 

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  1. Ορισμοί, Τύποι & Μορφές Καινοτομίας, Δέκα Τύποι Καινοτομίας
    • Τι είναι η Καινοτομία. Ορισμοί, τύποι και μορφές.
    • Δέκα Τύποι Καινοτομίας – Εισαγωγή στο Πλαίσιο
  2. Προσδιοριστικοί Παράγοντες Καινοτομίας, Διαδικασία Ανάπτυξης Προϊόντος, Ανοιχτή Καινοτομία
    • Ένας οδικός χάρτης για τους καθοριστικούς παράγοντες της καινοτομίας και της δημιουργικότητας – Μελέτη Περίπτωσης: Tefal
    • Ανάλυση στρατηγικής καινοτομίας: Pisano, G. "You Need an Innovation Strategy", HBR, June 2015: 60-67
    • Ανοιχτή Καινοτομία. Μελέτη Περίπτωσης: Siemens
  3. Διαχείριση Τεχνολογίας 
    • Κατανόηση και Ανάλυση Τεχνολογίας.
    • Νέες Τεχνολογικές Τάσεις.
    • Τεχνολογία και Κύκλοι Ζωής Προϊόντων, Κυρίαρχος Σχεδιασμός.
    • Μελέτη Περίπτωσης: «How to Sell Your Ideas up the Chain of Command», HBR, Ιαν-Φεβ 2022: 139-143.
  4. Δημιουργικότητα σε Οργανισμούς.
    • Τι είναι η δημιουργικότητα; Κατανόηση ενός διφορούμενου φαινομένου.
    • Βασικά στοιχεία της δημιουργικότητας.
    • Ομαδική άσκηση συγκρίνοντας τη δημιουργικότητα που δημιουργείται από διαφορετικές οπτικές γωνίες σε ένα πρόβλημα. Ανάπτυξη ιδεών για την ενίσχυση της δημιουργικότητας. 
    • Μελέτη Περίπτωσης: Pisano, G. "The Hard Truth about Innovative Cultures", HBR, Ιαν-Φεβ 2019: 62-71.
  5. Design Thinking
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

32

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

67

Συγγραφή εργασίας / εργασιών

26

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε δύο κριτήρια: 

  1. Παρουσίαση και παράδοση γραπτής εργασίας.
  2. Επίδοση στις τελικές εξετάσεις.

Ο τελικός βαθμός θα προκύψει ως εξής:

  • Eργασία: 40%.
  • Τελικές Εξετάσεις: 60%.

Εργασία (Ομαδική)

Για την εργασία τους οι φοιτητές θα εργαστούν σε ομάδες. Η εργασία, η οποία είναι υποχρεωτική.

Τα κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνουν την κατανόηση της ύλης του μαθήματος και την άσκηση δημιουργικής και κριτικής σκέψης από τους φοιτητές, τόσο στο παραδοτέο της εργασίας τους, όσο και στις μελέτες περίπτωσης που θα αναλύσουν κατά τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Υλικό, οδηγίες και αναλυτικά κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Schilling, M. (2016). Η Στρατηγική Διοίκηση της Τεχνολογικής Καινοτομίας. Broken Hill Publishers Ltd.
  • White Margaret A.,Bruton Garry D. (2010). Η στρατηγική διαχείριση της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Εκδόσεις Κριτική

Πρόσθετη βιβλιογραφία

  • Keely, L. et al (2013), "Ten Types of Innovation: The Discipline of Building Breakthroughs", John Wiley. 
  • Osterwalder, A. & Pigneur, Y., (2010), "Business Model Generation", John Wiley & Sons. 
  • Christensen, C.M. & Raynor, M.E., (2003), "The Innovators Solution", Harvard Business School Press. 
  • Christensen, C.M. (1997), "The Innovators Dilemma – When New Technologies Cause Great Firms to Fail", Harvard Business School Press. 
  • Chesbrough, H.W. (2019), " Open Innovation Results: Going Beyond the Hype and Getting Down to Business", OUP Oxford Publishers. 
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

-