Κατεύθυνσης
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Δράσεων και Πολιτικές
Δέσποινα Τσακίρη
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση :
- Να τεκμηριώνουν τα διακυβεύματα της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης στο πολιτικό συγκείμενο.
- Να εντοπίζουν και να τεκμηριώνουν τις διαφορές των πολιτικών προσεγγίσεων για το ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύγχρονο κράτος.
- Να τεκμηριώνουν το ρόλο της αξιολόγησης σε κάθε μια από τις πολιτικές προσεγγίσεις.
- Να εντοπίζουν τα πολιτικά και κοινωνικά διακυβεύματα του τρόπου οργάνωσης και εφαρμογής της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης (δείκτες, επεξεργασία δεικτών, χρήση και δημοσιοποίησή τους).
- Να οριοθετούν και να διερευνούν ένα αντικείμενο μελέτης το οποίο να συνδέεται με μια εφαρμοσμένη εκπαιδευτική πολιτική στον τομέα της αξιολόγησης.
- Να περιγράφουν και να αναλύουν το νομοθετικό πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής πολιτικής στην αξιολόγηση και να επισκοπούν βιβλιογραφικά ένα ζήτημά της.
- Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τα στάδια εκπόνησης ενός ερευνητικού σχεδίου μελέτης μιας εκπαιδευτικής πολιτικής στην αξιολόγηση .
- Να συντάσσουν μια ερευνητική εργασία με αντικείμενο τη μελέτη μιας εκπαιδευτικής πολιτικής στην αξιολόγηση.
Δεξιότητες
Οι αποκτηθείσες δεξιότητες αφορούν:
- Την εξοικείωση με την αποδελτίωση ενός επιστημονικού κειμένου (άρθρου ή κεφαλαίου βιβλίου).
- Την παρουσίαση και κριτική ανάλυση ενός επιστημονικού άρθρου στη βάση ενός προτεινόμενου σχεδίου (μοντέλου) από τη διδάσκουσα.
- Τον εντοπισμό βιβλιογραφίας, συναφούς με το αντικείμενο μελέτης.
- Την καταγραφή βιβλιογραφίας σύμφωνα με το σύστημα APA.
- Την παρουσίαση εργασίας σε Power-Point στο πλαίσιο του μαθήματος.
- Την ανάπτυξη ενός σχεδίου έρευνας μιας εκπαιδευτικής πολιτικής της αξιολόγησης μέσα από συνεργατικές μορφές εργασίας.
- Την αξιοποίηση των ΤΠΕ και ειδικότερα του προγράμματος Wiki για την ανάπτυξη μιας ομαδοσυνεργατικής μεθόδου.
- Τη σύνταξη μιας επιστημονικής εργασίας.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Ομαδική εργασία
- Λήψη αποφάσεων
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Στόχοι:
- Ανάλυση του ρόλου της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης (σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού συστήματος) μέσω διαφορετικών πολιτικών προσεγγίσεων που πραγματεύονται τη σχέση κράτος – κοινωνία - εκπαίδευση.
- Μελέτη των κοινωνικών και πολιτικών διακυβευμάτων του τρόπου οργάνωσης και εφαρμογής της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης.
- Ανάλυση και ερμηνεία των πολιτικών και κοινωνικών διακυβευμάτων της συγκλίνουσας στοχοθέτησης που συνδέονται με τις διεθνείς συγκρίσεις (PISA) των επιδόσεων των μαθητικών δεξιοτήτων οι οποίοι διενεργούνται από υπερεθνικούς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ.
- Εξοικείωση των φοιτητών με το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή μελετών εκπαιδευτικών πολιτικών στον τομέα της αξιολόγησης.
- Μύηση στην ερευνητική διαδικασία εκπαιδευτικών πολιτικών στον τομέα της αξιολόγησης μέσω μιας διδακτικής μεθοδολογίας η οποία ερείδεται σε συνεργατικές μορφές εργασίας.
- Υλοποίηση ενός ερευνητικού σχεδίου από συγκροτημένες ομάδες φοιτητών προκειμένου να μελετήσουν μια εκπαιδευτική πολιτική στο τομέα της αξιολόγησης είτε δράσεων (αυτοαξιολόγηση ΣΜ, αξιολόγηση επιμορφωτικού προγράμματος εκπαιδευτικών, αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κλπ). είτε προσώπων (μαθητών, εκπαιδευτικών, Διευθυντών ΣΜ, Σχολικών Συμβούλων κλπ)
Διαλέξεις μαθήματος
Μέρος Πρώτο : Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Εκπαιδευτικών Συστημάτων
- Η θέσμιση της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δράσης στο παγκοσμιοποιημένο εκπαιδευτικό σύστημα. Γενικές θεωρήσεις
- Κοινωνικο-ιστορικά ορόσημα θέσμισης της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας
- Ο θεσμός του Επιθεωρητή και ο θεσμός του Σχολικού συμβούλου: κοινωνικά διακυβεύματα και εκπαιδευτικές πολιτικές
- Οι εκπαιδευτικές πολιτικές της Αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην Ελλάδα
- Η έννοια της λογοδοσίας και τα πολιτικά διακυβεύματα της λογοδοσίας στην Εκπαίδευση
- Οι φιλελεύθερες πολιτικές προσεγγίσεις της λογοδοσίας
- Οι μαρξιστικές πολιτικές προσεγγίσεις της λογοδοσίας
- Οι πολιτικές προσεγγίσεις του κράτους πρόνοιας της λογοδοσίας
- Οι πλουραλιστικές πολιτικές προσεγγίσεις της λογοδοσίας
- Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων : νομιμοποίηση, στρατηγικές και πρακτικές
- Ο ρόλος των δεικτών στη αξιολόγηση των σχολικών μονάδων
- Υπηρεσίες αξιολόγησης των σχολικών μονάδων στις χώρες της Ε.Ε
- Το Πρόγραμμα PISA και η αξιολόγηση σχολικών μονάδων
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: Αξιολόγηση και Εφαρμοσμένες Εκπαιδευτικές Πολιτικές
- Εισαγωγή στις ιδιαιτερότητες διερεύνησης του φαινομένου «εκπαιδευτική πολιτική» με την αξιοποίηση της ομαδοσυνεργατικής μάθησης μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
- Κριτήρια που συμβάλουν στην τεκμηρίωση του επιστημονικού ενδιαφέροντος του αντικειμένου μελέτης μιας εκπαιδευτικής πολιτικής της αξιολόγησης.
- Οριοθέτηση αντικειμένου μελέτης μιας εκπαιδευτικής πολιτικής της αξιολόγησης και ανάλυση των φάσεων διεξαγωγής της διερεύνησης τους
- Ανάπτυξη εργαλείων συλλογής και ανάλυσης δεδομένων από τον ημερήσιο τύπο του τρόπου προσέγγισης μιας εκπαιδευτικής πολιτικής της αξιολόγησης
- Διαφορική αξιολόγηση μεταξύ του αρχειακού υλικού αντλούμενου από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και του βιβλιογραφικού υλικού αντλούμενου από επιστημονικά κείμενα
- Νομοθετική επισκόπηση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής της αξιολόγησης : Γενικές θεωρήσεις για τον σκοπό της και τις τεχνικές συλλογής δεδομένων.
- Παρουσίαση και περιγραφή των φάσεων ανάλυσης της νομοθετικής επισκόπησης με προσδιορισμό και διατύπωση θεματικών κατηγοριών
- Παρουσίαση και περιγραφή του τρόπου σύνταξης μιας νομοθετικής επισκόπησης με προσδιορισμό και διατύπωση ερμηνευτικών κατηγοριών
- Περιγραφή, ανάλυση και παρουσίαση της βιβλιογραφικής επισκόπησης μέσα από τη διαμόρφωση θεματικών και ερμηνευτικών κατηγοριών.
- Τα είδη της επιστημονικής έρευνας και τα κριτήρια επιλογής για τη διερεύνηση μιας εφαρμοσμένης εκπαιδευτικής πολιτικής στην αξιολόγηση.
- Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας για τη διερεύνηση εφαρμοσμένων εκπαιδευτικών πολιτικών και βασικά στάδια του μεθοδολογικού σχεδιασμού μιας εμπειρικής έρευνας και μιας έρευνας τεκμηρίωσης
- Περιγραφή και ανάλυση των συνθηκών συλλογής δεδομένων στην εμπειρική έρευνα και στην έρευνα τεκμηρίωσης. Διαφορικές προσεγγίσεις.
- Ανάλυση, Ερμηνεία και Παρουσίαση δεδομένων στην εμπειρική έρευνα και στην έρευνα τεκμηρίωσης: Διαφορικές προσεγγίσεις
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Φόρτος Εργασίας Α’ μέρους
Διαλέξεις
40
Παρουσίαση και ανάλυση επιστημονικών κειμένων από τους φοιτητές με ανάθεση από τη Διδάσκουσα. Υποβολή των παρουσιάσεων με την μορφή Power-Point στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του
10
Μελέτη των αναρτημένων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα παρουσιάσεων με την μορφή Power-Point
10
Συζήτηση των παρουσιάσεων εντός της τάξης
10
Αυτοτελής μελέτη
30
Φόρτος Εργασίας B’ μέρους
Διαλέξεις
20
Εποπτεία και ανατροφοδότηση
15
Ομαδική εργασία και διαδραστική διδασκαλία
15
Εκπόνηση μελέτης (project)
30
Συγγραφή εργασίας
20
Σύνολο Μαθήματος
200
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
- Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Εργασία υποχρεωτική και όχι απαλλακτική (συντελεστής βαρύτητας 50%)
- Ανάπτυξη θέματος ή σχολιασμός κειμένου που παρουσιάσθηκε και συζητήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος. (Η εξέταση γίνεται με την χρήση και αξιοποίηση συγγραμμάτων, βοηθημάτων και σημειώσεων)
- Σχεδιασμός, Οργάνωση και υλοποίηση έρευνας από ομάδες φοιτητών με αντικείμενο διερεύνησης μια εκπαιδευτική πολιτική της αξιολόγησης.
Η διενέργεια της αξιολόγησης των φοιτητών γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου. Η εργασία αυτή είναι υποχρεωτική και όχι απαλλακτική (συντελεστής βαρύτητας 50%).
Κριτήρια αξιολόγησης:
- Κατανόηση του λόγου στο επιστημονικό πεδίο θεραπείας του διδαχθέντος γνωστικού αντικειμένου
- Εμπέδωση των βασικών διδαχθεισών θεωρητικών εννοιών και ικανότητα αξιοποίησής τους κατά την ανάλυση ενός επιστημονικού κειμένου.
- Τεκμηρίωση της ανάλυσης της αξιολόγησης των δράσεων από κοινωνιολόγους και κοινωνικούς μελετητές της εκπαιδευτικής πολιτικής.
- Ανάλυση υφιστάμενων εκπαιδευτικών πολιτικών στον τομέα της αξιολόγησης δράσεων
- Καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας μέσω ερωτήσεων «κρίσης» όσον αφορά τις επιπτώσεις των εκπαιδευτικών πολιτικών στον τομέα της αξιολόγησης εκπαιδευτικών δράσεων (προγραμμάτων, οργανισμών και συστημάτων)
- Καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας μέσω ερωτήσεων «κρίσης» όσον αφορά πολιτικές και επιστημονικές προτάσεις για την αντιμετώπιση των ζητημάτων συναφών με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών δράσεων.
- Η αξιολόγηση εργασίας που εκπονείται σε ομαδικό επίπεδο λαμβάνει υπόψη τόσο το κριτήριο ποιότητας του τελικού «προϊόντος» της εργασίας αλλά και τη συμμετοχή και συμβολή του / της φοιτητή / τριας στην πραγματοποίηση της εν λόγω εργασίας καθ’ όλη τη διάρκεια εκπόνησής της. Η τεκμηρίωση της συμμετοχής του φοιτητή και η αξιολόγηση της συμβολής του στην εν λόγω εργασία γίνεται με βάση προσδιορισμένους δείκτες οι οποίοι δίνονται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια του μαθήματος στο Power-Point του μαθήματος που βρίσκεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Βιβλιογραφία που αφορά: «Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Εκπαιδευτικών Συστημάτων»
- Bonniol, J.J., &Vial, M. (2007). Τα μοντέλα αξιολόγησης: θεμελιώδη κείμενα με ερμηνευτικά σχόλια. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Ζαμπέτα Ε. (1995). Η εκπαιδευτική πολιτική στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 1974-1989. Αθήνα: Θεμέλιο
- Ζμας, Α. – Βασιλού, Β. (2007). Παγκοσμιοποίηση και Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Μπαγάκης, Γ. (επιμ.) (2001). Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
- Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική πολιτική: Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική; Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Παπακωνσταντίνου, Π. (2005). Εκπαιδευτικό έργο και αξιολόγηση στο σχολείο- Κριτική ανάλυση-Υλικό στήριξης, Αθήνα: Μεταίχμιο
Βιβλιογραφία που αφορά : «Αξιολόγηση και Εφαρμοσμένες Εκπαιδευτικές Πολιτικές»
- Bonniol, J.J., & Vial, M. (2007). Τα μοντέλα αξιολόγησης: θεμελιώδη κείμενα με ερμηνευτικά σχόλια. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων / Έλλην.
- Μουζέλης, Ν. (2009). Οργάνωση και Γραφειοκρατία. Ανάλυση των σύγχρονων θεωριών (2η έκδ.). Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα.
- Παπαδάκης, Ν. (2009). Εκπαιδευτική πολιτική. Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική(;) (4η έκδ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου: Ένα μέσο για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Gutenberg.
- Τσακίρη, Δ (2018) Η θέσμιση της αξιολόγησης των μαθητών και το φαντασιακό στοιχείο, Αθήνα :Μεταίχμιο
- Τσακίρη, Δ. (2007). «Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση : ποικιλότητα και συνθετότητα νέων αιτημάτων και καταστάσεων στην εκπαιδευτική πράξη - Ερευνητικές διαπιστώσεις και προοπτικές» 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.), Αθήνα, 4-6/05/2007, σελ. 372-379 (Πλήρες κείμενο).
- http://www.elliepek.gr/Documents/4o_Synedrio_Eisigiseis/372_379.pdf
- Τσιβάκου, Ι. (Επιμ.) (1995, Δράση και σύστημα. Σύγχρονες προσεγγίσεις στη θεωρία των οργανώσεων. Αθήνα: Θεμέλιο
Διεθνή Επιστημονικά Περιοδικά:
- Journal of Education Policy
- British journal of sociology of education
- British education research journal
Πλήρης φάκελος σημειώσεων από τη Διδάσκουσα
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-
-