Ιστορία της Κριτικής Παιδαγωγικής Σκέψης

Κωδικός μαθήματος
ΕΕ49
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο 5
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Μαρία Νικολακάκη

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
  • κατανοεί τις έννοιες και τα ερωτήματα που αναφέρονται στα ζητήματα της εξέλιξης των παιδαγωγικών ιδεών.
  • κατανοεί τη σύνδεση μεταξύ των θεωριών της γνώσης και ιστορικής εξέλιξης ων κοινωνιών
  • γνωρίζει τις παιδαγωγικές ιδέες όπως αναπτύχθηκαν ιστορικά
  • κατανοεί και να διακρίνει τις επιστημολογικές ιδιαιτερότητες της παιδαγωγικής σκέψης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποσκοπεί στην διερεύνηση των παραγόντων που συμβάλλουν στην διαμόρφωση της παιδαγωγικής σχέσης στην ιστορική τους περίοδο. Η ανίχνευση των σχέσεων μεταξύ κοινωνίας-οικονομίας- παιδαγωγικής και φιλοσοφίας θα είναι επίκεντρο του μαθήματος. 

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.

Τίτλος ενότητας

  1. Αρχαία Ελλάδα: έννοια της παιδείας, Πλάτων, Αριστοτέλης, Επικούρειοι, Αρχαία Ελλάδα: έννοια της παιδείας, Πλάτων, Αριστοτέλης, Επικούρειοι, Στωικιστές
  2. Αρχαία Ρώμη, Κικέρων
  3. Χριστιανισμός και παιδαγωγική
  4. Αναγέννηση, Διαφωτισμός, Η έννοια της παιδικής ηλικίας_Ρουσσώ, Λοκ, Ρομαντισμός και αντι-διαφωτισμός.
  5. Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην Νεωτερικότητα και σύσταση έθνους/κράτους
  6. Μαρξισμός και εκπαίδευση
  7. Παιδαγωγικά συστήματα 
  8. Αλληλοδιδακτικό σχολείο
  9. Συνδιδακτικό σχολείο και Ερβαρτιανισμός
  10. Η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου
  11. Νεοφιλελευθερισμός και εκπαίδευση
  12. Διεθνείς οργανισμοί και εκπαίδευση
  13. Ιστορία του εκπαιδευτικού συστήματος.

Η αρίθμηση αναφέρεται στην αντίστοιχη εβδομάδα του μαθήματος.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

39

Ανεξάρτητη αυτοτελής μελέτη

40

Συγγραφή εργασίας

36

Προετοιμασία παρουσίασης

10

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εξέταση, εργασίες.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Χρύσης, Α. (2004). Φιλοσοφία της Ιστορίας, Εκδ. Κριτική
  • Ντος, Φ(2014) Από την Ιστορία των Ιδεών στην Ιστορία της διανόησης. Εκδ. ΙΝΕ/Ε.Ι.Ε. 
  • ΜΑΓΟΥΛΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ, ΜΑΡΙΝΗΣ ΑΓΙΣ, ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΡΑΤΟΣ (2014).ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ, Εκδ. Ηρόδοτος
  • ΝικολακάκηΜ. (υπό έκδοση). Εκπαίδευση για ποιόν και για τι; Εκδ. Διάδραση.
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

-