Διαχείριση Εκπαιδευτικών Καινοτομιών

Κωδικός μαθήματος
ΚΕΠ05
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 5
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Εκπαιδευτική Πολιτική
Διδάσκων/ουσα

Αθανάσιος Τζιμογιάννης – Πολυχρόνης Σιφακάκης

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Γνώσεις:

  • Εκπαιδευτικές αλλαγές και εκπαιδευτικές καινοτομίες
  • Εννοιολογικοί προσδιορισμοί των εκπαιδευτικών καινοτομιών
  • Θεωρητικό πλαίσιο-Διαστάσεις καινοτομίας των εκπαιδευτικών πρακτικών
  • Δράσεις και παραδείγματα εκπαιδευτικών καινοτομιών στα σχολεία
  • Εκπαιδευτικοί και διάχυση των εκπαιδευτικών καινοτομιών

Δεξιότητες:

  • Σύνδεσης των εκπαιδευτικών καινοτομιών με τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και την αναγκαιότητα των εκπαιδευτικών αλλαγών του 21ου αιώνα
  • Αναζήτησης πληροφοριών και μελέτης των σύγχρονων εκπαιδευτικών καινοτομιών στα Ελληνικά σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • Διερεύνησης και ανάλυσης των παραγόντων ενισχύουν/περιορίζουν την αποδοχή των εκπαιδευτικών καινοτομιών και τη διάχυσή τους στα σχολεία
  • Σχεδιασμού δράσεων και πολιτικών για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες
  • Αξιολόγησης εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • να εφαρμόζουν αρχές σχεδίασης και μεθοδολογίες υλοποίησης δράσεων/προγραμμάτων εκπαιδευτικών καινοτομιών
  • να εφαρμόζουν κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών καινοτομιών 
  • να μελετούν κριτικά, να αναλύουν και να αξιολογούν σύγχρονες πολιτικές για την διάχυση των εκπαιδευτικών καινοτομιών στην εκπαίδευση.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα έχει ως στόχο να εισάγει τους φοιτητές στις Εκπαιδευτικές Καινοτομίες (ΕΚ) προκειμένου να κατανοήσουν α) τον ρόλο τους στο σύγχρονο σχολείο και β) τη σημασία των σχετικών εκπαιδευτικών πολιτικών για τη μάθηση του 21ου αιώνα. Αναλύεται το εκπαιδευτικό πλαίσιο των σύγχρονων προσεγγίσεων διδασκαλίας και μάθησης ενώ γίνεται αναλυτική θεώρηση του επιστημονικού πεδίου και των σύγχρονων τάσεων που αφορούν την έρευνα, τις πολιτικές και τον σχεδιασμό της εφαρμογής των εκπαιδευτικών καινοτομιών στην πράξη. Ειδική έμφαση δίνεται στις τρέχουσες εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές για τις Εκπαιδευτικές Καινοτομίες, στον ρόλο της  εκπαιδευτικής ηγεσίας και στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.

Το Περιεχόμενο του μαθήματος είναι διαρθρωμένο σε επτά άξονες:

  • Εκπαιδευτικές αλλαγές και εκπαιδευτικές καινοτομίες
  • Θεωρητικό πλαίσιο και σύνδεση με τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης
  • Εκπαίδευση του 21ου αιώνα και εκπαιδευτικές καινοτομίες
  • Εκπαιδευτικές πολιτικές για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες
  • Δράσεις και παραδείγματα εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στα σχολεία
  • Ψηφιακά υποστηριζόμενες καινοτομίες στην εκπαίδευση
  • Εκπαιδευτικές καινοτομίες, εκπαιδευτική ηγεσία και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών.

Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές 

  • να αναπτύξουν ολοκληρωμένη εικόνα για το επιστημονικό πεδίο των εκπαιδευτικών καινοτομιών
  • να γνωρίσουν και να αναλύσουν κριτικά ενδεικτικά παραδείγματα εκπαιδευτικών καινοτομιών που υλοποιούνται στα σχολεία
  • να εμβαθύνουν σε γενικές και ειδικές πτυχές των εκπαιδευτικών πολιτικών για την ενσωμάτωση των εκπαιδευτικών καινοτομιών στην εκπαιδευτική πρακτική.

Θεματικές ενότητες:

  1. Εισαγωγή: Εννοιολογικοί ορισμοί
  2. Θεωρητικό πλαίσιο για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες
  3. Μορφές εκπαιδευτικών καινοτομιών, διαστάσεις και παράγοντες 
  4. Σχολείο 21ου αιώνα (παιδαγωγικές και οργανωτικές καινοτομίες)
  5. Πλαίσιο σχεδιασμού πολιτικών για τις καινοτομίες στην εκπαίδευση
  6. Εθνικές πρωτοβουλίες και δράσεις για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες (ευέλικτη ζώνη, πρόγραμμα «Αριστεία», εργαστήρια δεξιοτήτων, δίκτυα σχολείων, ομάδες ειδικών ενδιαφερόντων στα σχολεία κ.λπ.)
  7. Ευρωπαϊκά προγράμματα και καινοτόμες δράσεις (Comenius, eTwinning, Teachers4Europe κ.λπ.)
  8. Προσέγγιση STEM/STEAM, μέθοδος project (Project-Based Learning)
  9. Ψηφιακές καινοτομίες στην εκπαίδευση
  10. Ανάλυση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών καινοτομιών
  11. Εκπαιδευτικές καινοτομίες: μαθητές, εκπαιδευτικοί, σχολική ηγεσία
  12. Ενσωμάτωση και διάχυση εκπαιδευτικών καινοτομιών στα σχολεία
  13. Ανάλυση εκπαιδευτικών πολιτικών και προτάσεις 
  14. Παρουσίαση και σχολιασμός εργασιών των φοιτητών
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

26

Εργαστηριακές ασκήσεις και δραστηριότητες 

13

Εκπόνηση εβδομαδιαίων εργασιών

26

Εκπόνηση εργασίας

35

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση γίνεται με βάση 

  • τη συστηματική παρακολούθηση και τη συμμετοχή στις ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες του μαθήματος (30%)
  • τον ατομικό φάκελο εβδομαδιαίων εργασιών (e-portfolio) των φοιτητών που διατηρείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (30%)
  • την ατομική ερευνητική-συνθετική εργασία (40%)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Φάκελος μαθήματος (σημειώσεις διδάσκοντα, άρθρα, δικτυακές πηγές, φύλλα εργασίας κ.α.) που επικαιροποιείται σε κάθε ακαδημαϊκό έτος.

Τζιμογιάννης, Α. (2019). Ψηφιακές Τεχνολογίες και Μάθηση του 21ου Αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.

Γ. Ξανθάκου (2011). Δημιουργικότητα και Καινοτομία στο Σχολείο και την Κοινωνία. Εκδόσεις Κ. Θ. ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ι.Κ.Ε.

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/715