Αρχές Σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Υλικού

Κωδικός μαθήματος
Υ34
Μονάδες ECTS
8
Εξάμηνο
Εξάμηνο 2
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Κώστας Δημόπουλος

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής-τρια θα είναι σε θέση να:

  • Περιγράφουν τα συστατικά μέρη που συνιστούν ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
  • Αναφέρουν τις προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος
  • Κατανοούν την επίδραση ποικίλων παραγόντων (ιδεολογικών, κοινωνικών, κλπ) στο σχεδιασμό αλλά και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων
  • Σχεδιάζουν μικρής διάρκειας εκπαιδευτικά προγράμματα κυρίως στον τομέα της μη τυπικής εκπαίδευσης 
  • Σχεδιάζουν και εφαρμόζουν διάφορες μεθόδους αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων
  • Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης των διαφόρων ειδών εκπαιδευτικού υλικού σε κάθε εκπαιδευτική περίσταση
  • Διατυπώνουν τις προδιαγραφές σχεδιασμού ενός εκπαιδευτικού υλικού με βάση τα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά του προγράμματος στο οποίο αντιστοιχεί
  • Αναγνωρίζουν τις ιδιαίτερες εκφραστικές δυνατότητες διαφορετικών κωδίκων που εμπλέκονται στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού (γραπτή γλώσσα, εικονογράφηση ακίνητη και κινούμενη, ήχος)
  • Σχεδιάζουν και αναπτύσσουν δείγματα εκπαιδευτικού υλικού για συγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το περιεχόμενο του μαθήματος αρθρώνεται με βάση τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

Θ.Ε.1: Τι είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα; (1η εβδομάδα)

Θ.Ε. 2: Ποιοι είναι οι βασικοί τύποι εκπαιδευτικών προγραμμάτων; (2η εβδομάδα)

Θ.Ε.3: Μοντέλα σχεδιασμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παράγοντες επιρροής στο σχεδιασμό τους (3η εβδομάδα)

Θ.Ε.4: Η διαδικασία της διερεύνησης εκπαιδευτικών αναγκών και της ανάλυσης χάσματος δεξιοτήτων (4η εβδομάδα)

Θ.Ε.5: Διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Γνώσεις (5η εβδομάδα)

Θ.Ε.6: Διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Ικανότητες και Στάσεις (6η εβδομάδα)

Θ.Ε.7: Εκπαιδευτικές τεχνικές και σχεδιασμός μαθησιακών δραστηριοτήτων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα (7η-8η εβδομάδα)

Θ.Ε.8: Αξιολόγηση εκπαιδευόμενων (9η εβδομάδα)

Θ.Ε.9: Μοντέλα αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων (10η εβδομάδα)

Θ.Ε.10: Ο ρόλος της υλικοτεχνικής υποδομής στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων (11η εβδομάδα)

Θ.Ε.11: Κοστολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος (12η εβδομάδα)

Θ.Ε.12: Επανάληψη βασικών σημείων του μαθήματος (13η εβδομάδα)

Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Υλικού

Θ.Ε.1: Η έννοια και τα είδη του εκπαιδευτικού υλικού (1η εβδομάδα)

Θ.Ε.2: Παιδαγωγικά μοντέλα σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού (2η και 3η εβδομάδα)

Θ.Ε.3: Ο ρόλος του γλωσσικού κώδικα στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού (4η εβδομάδα)

Θ.Ε.4: Ο ρόλος της εικονογράφησης στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού(5η και 6η εβδομάδα)

Θ.Ε.5: Ο συνδυασμός του γλωσσικού και του απεικονιστικού κώδικα στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού (7η εβδομάδα)

Θ.Ε.6: Στοιχεία προσανατολισμού του εκπαιδευόμενου στην προσπέλαση και τη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού (8η εβδομάδα)

Θ.Ε.7: Σχεδιασμός έντυπου και ψηφιακού υλικού για εκπαίδευση από απόσταση (9η και 10η εβδομάδα)

Θ.Ε.8: Πολυμεσικό και διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό (11η εβδομάδα)

Θ.Ε.9: Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού (12η εβδομάδα)

Θ.Ε.10: Επανάληψη βασικών σημείων του μαθήματος (13η εβδομάδα)

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

78

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

12

Εκπόνηση μελέτης (project)

20

Ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας

10

Αυτοτελής μελέτη

80

Σύνολο Μαθήματος 

200

 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με:

  1. Project σχεδιασμού εκπαιδευτικού προγράμματος και αντίστοιχου υλικού (βαρύτητα 25%)
  2. Ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας (βαρύτητα 15%)
  3. Τελικές γραπτές εξετάσεις (βαρύτητα 60%)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Κουλαϊδής Β.,  & Τσατσαρώνη Α. (επιμ.) (2010). Παιδαγωγικές Πρακτικές: ́Ερευνα και Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο. 
  • Φλουρής Γ. (2005). Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Καψάλης Α., Χαραλάμπους Δ. (2008). Σχολικά εγχειρίδια Θεσμική εξέλιξη και σύγχρονη προβληματική. Αθήνα: Μεταίχμιο..
  • Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος Κ., Σκλαβενίτη Σ., Χρηστίδου Β. (2002). Τα κείμενα της τεχνο-επιστήμης στο δημόσιο χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Μπονίδης Κ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας Διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SEP316/