Υποχρεωτικό
Αρχές Σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Υλικού
Κώστας Δημόπουλος
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής-τρια θα είναι σε θέση να:
- Περιγράφουν τα συστατικά μέρη που συνιστούν ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
- Αναφέρουν τις προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος
- Κατανοούν την επίδραση ποικίλων παραγόντων (ιδεολογικών, κοινωνικών, κλπ) στο σχεδιασμό αλλά και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων
- Σχεδιάζουν μικρής διάρκειας εκπαιδευτικά προγράμματα κυρίως στον τομέα της μη τυπικής εκπαίδευσης
- Σχεδιάζουν και εφαρμόζουν διάφορες μεθόδους αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων
- Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης των διαφόρων ειδών εκπαιδευτικού υλικού σε κάθε εκπαιδευτική περίσταση
- Διατυπώνουν τις προδιαγραφές σχεδιασμού ενός εκπαιδευτικού υλικού με βάση τα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά του προγράμματος στο οποίο αντιστοιχεί
- Αναγνωρίζουν τις ιδιαίτερες εκφραστικές δυνατότητες διαφορετικών κωδίκων που εμπλέκονται στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού (γραπτή γλώσσα, εικονογράφηση ακίνητη και κινούμενη, ήχος)
- Σχεδιάζουν και αναπτύσσουν δείγματα εκπαιδευτικού υλικού για συγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το περιεχόμενο του μαθήματος αρθρώνεται με βάση τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Θ.Ε.1: Τι είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα; (1η εβδομάδα)
Θ.Ε. 2: Ποιοι είναι οι βασικοί τύποι εκπαιδευτικών προγραμμάτων; (2η εβδομάδα)
Θ.Ε.3: Μοντέλα σχεδιασμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παράγοντες επιρροής στο σχεδιασμό τους (3η εβδομάδα)
Θ.Ε.4: Η διαδικασία της διερεύνησης εκπαιδευτικών αναγκών και της ανάλυσης χάσματος δεξιοτήτων (4η εβδομάδα)
Θ.Ε.5: Διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Γνώσεις (5η εβδομάδα)
Θ.Ε.6: Διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Ικανότητες και Στάσεις (6η εβδομάδα)
Θ.Ε.7: Εκπαιδευτικές τεχνικές και σχεδιασμός μαθησιακών δραστηριοτήτων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα (7η-8η εβδομάδα)
Θ.Ε.8: Αξιολόγηση εκπαιδευόμενων (9η εβδομάδα)
Θ.Ε.9: Μοντέλα αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων (10η εβδομάδα)
Θ.Ε.10: Ο ρόλος της υλικοτεχνικής υποδομής στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων (11η εβδομάδα)
Θ.Ε.11: Κοστολόγηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος (12η εβδομάδα)
Θ.Ε.12: Επανάληψη βασικών σημείων του μαθήματος (13η εβδομάδα)
Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Υλικού
Θ.Ε.1: Η έννοια και τα είδη του εκπαιδευτικού υλικού (1η εβδομάδα)
Θ.Ε.2: Παιδαγωγικά μοντέλα σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού (2η και 3η εβδομάδα)
Θ.Ε.3: Ο ρόλος του γλωσσικού κώδικα στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού (4η εβδομάδα)
Θ.Ε.4: Ο ρόλος της εικονογράφησης στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού(5η και 6η εβδομάδα)
Θ.Ε.5: Ο συνδυασμός του γλωσσικού και του απεικονιστικού κώδικα στο σχεδιασμό εκπαιδευτικού υλικού (7η εβδομάδα)
Θ.Ε.6: Στοιχεία προσανατολισμού του εκπαιδευόμενου στην προσπέλαση και τη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού (8η εβδομάδα)
Θ.Ε.7: Σχεδιασμός έντυπου και ψηφιακού υλικού για εκπαίδευση από απόσταση (9η και 10η εβδομάδα)
Θ.Ε.8: Πολυμεσικό και διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό (11η εβδομάδα)
Θ.Ε.9: Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού (12η εβδομάδα)
Θ.Ε.10: Επανάληψη βασικών σημείων του μαθήματος (13η εβδομάδα)
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
78
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
12
Εκπόνηση μελέτης (project)
20
Ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας
10
Αυτοτελής μελέτη
80
Σύνολο Μαθήματος
200
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με:
- Project σχεδιασμού εκπαιδευτικού προγράμματος και αντίστοιχου υλικού (βαρύτητα 25%)
- Ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας (βαρύτητα 15%)
- Τελικές γραπτές εξετάσεις (βαρύτητα 60%)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Κουλαϊδής Β., & Τσατσαρώνη Α. (επιμ.) (2010). Παιδαγωγικές Πρακτικές: ́Ερευνα και Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Φλουρής Γ. (2005). Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρης.
- Καψάλης Α., Χαραλάμπους Δ. (2008). Σχολικά εγχειρίδια Θεσμική εξέλιξη και σύγχρονη προβληματική. Αθήνα: Μεταίχμιο..
- Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος Κ., Σκλαβενίτη Σ., Χρηστίδου Β. (2002). Τα κείμενα της τεχνο-επιστήμης στο δημόσιο χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Μπονίδης Κ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας Διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Curriculum Studies (http://www.tandfonline.com/toc/tcus20/current#.U7pUAkD5M0U)
- Educational Media International (https://www.tandfonline.com/toc/remi20/current)
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS