Ευρωπαϊκές Εκπαιδευτικές Πολιτικές

Κωδικός μαθήματος
Υ11
Μονάδες ECTS
8
Εξάμηνο
Εξάμηνο 2
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Παναγιώτα Παπαδιαμαντάκη

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν επιτύχει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα 

Γνώσεις

  • Να κατανοούν βασικές έννοιες στο γνωστικό αντικείμενο της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής 
  • Να αναλύουν και να αποτιμούν με ποιόν τρόπο η ευρωπαϊκή πολιτική επηρρεάζει τη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής στο εθνικό επίπεδο

Δεξιότητες

  • Οργάνωσης, ιεράρχησης και να παρουσίασης πληροφοριών
  • Συγγραφής κειμένου 

Ικανότητες

  • Ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών που αφορούν την εκπόνηση και τις επιπτώσεις διαφορετικών εκπαιδευτικών πολιτικών στις σχέσεις κράτους – εκπαιδευτικού συστήματος
  • Παραγωγικης και επαγωγικής σκέψης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

-

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη περιγραφή

Eισαγωγικό μάθημα το οποίο παρουσιάζει και αναλύει την εκπαιδευτική πολιτική της ΕΟΚ/Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σε τρείς διαφορετικές περιόδους 
(α) από τη Σύσταση της ΕΟΚ μέχρι τη συνθήκη του Μάαστριχτ 
(β) από το Μάαστριχτ μέχρι τη Συνθήκη της Λισσαβόνας και
(γ) από τη Λισσαβόνα και μετά με τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας. 
Παρουσιάζoνται οι άξονες και οι δράσεις των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ο τρόπος διαμόρφωσης των πολιτικών της ΕΕ και το πως η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα τα εκπαιδευτικά συστήματα και τις πολιτικές των κρατών μελών της. Αναλύεται το περιεχόμενο εννοιών που διέπουν την ΕΕΠ όπως η «κοινωνία της γνώσης», «Ευρωπαϊκή Διάσταση στην Εκπαίδευση», «παγκοσμιοποίηση» και «Ευρωπαϊκοποίηση», ιδιότητα «του Ευρωπαίου πολίτη».

Στόχος του μαθήματος είναι (α) να κατανοήσουν οι φοιτητές τη σημαντικότητα της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη διαμόρφωση της εθνικής πολιτικής των κρατών μελών (β) να αναγνωρίζουν τις διαφορετικές περιοόδους ανάπτυξης της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής (γ) να κατανοήσουν τη σχέση της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής (ιδιαίτερα μετά το 2000) με τις αντίστοιχες πολιτικές του ΟΟΣΑ και της UNESCO για τη διαμόρφωση πολιτικών για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και τη διαβίου μάθηση.

Θεματικές ενότητες

  1. Εισαγωγή – Παρουσίαση του μαθήματος – των στόχων και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
  2. Η συγκρότηση της Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΕΕ – Πολιτικές για την επαγγελματική κατάρτιση (1957-1992) – το παιχνίδι με τις λέξεις
  3. Η συγκρότηση της Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΕΕ – Πολιτικές για την επαγγελματική κατάρτιση (1993-2000) – Η θεσμοθέτηση της νομικής βάσης της ευρωπαΪκής εκπαιδευτικής πολιτικής.
  4. Η στρατηγική της Λισαβόνας για την Εκπαίδευση – 2002 – Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού
  5. 1ο Εργαστήριο
  6. Η αναθεώρηση της Λισαβόνας – Εκπαίδευση και Κατάρτιση 2020
  7. 2ο Εργαστήριο
  8. Η διαδικασία της Μπολόνια – Η δημιουργία του ΕΧΑΕ – Ανακοινωθέντα και η σταδιακή οικοδόμηση της κοινής αρχιτεκτονικής των συστημάτων ανώτατης εκπαίδευσης
  9. 3ο Εργαστήριο
  10. Τα εργαλεία της Μπολόνια – ΕCTS – Παράρτημα Διπλώματος – ΕSG για τη Διασφάλιση Ποιότητας
  11. 4ο Εργαστήριο
  12. Ο ΕυρωπαΪκός Χώρος Έρευνας
  13. 5ο Εργαστήριο
  14. Η διαδικασία της Κοπεγχάγης
  15. 6ο Εργαστήριο
  16. Πρόοδος Μαθήματος
  17. 7ο Εργαστήριο
  18. ΕυρωπαΪκό Πλαίσιο Προσόντων για τη Διαβίου Μάθηση – Η σχέση με τα εθνικά πλαίσια προσόντων
  19. 8ο Εργαστήριο
  20. Κινητικότητα και Διεθνοποίηση – Από την ενδοευρωπαϊκή συνεργασία στο διεθνή ανταγωνισμό
  21. 9ο Εργαστήριο
  22. Νέα ατζέντα δεξιοτήτων για την Ευρώπη του 21ου αιώνα
  23. 8ο Εργαστήριο
  24. Η αλλαγή στις σχέσεις κράτους πανεπιστημίων– αυτονομία & λογοδοσία
  25. 9ο Εργαστήριο
  26. Η προώθηση του Επιχειρηματικού Πανεπιστημίου
  27. 10o Eργαστήριο
  28. Επανάληψη της ύλης
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

78

Ανεξάρτητη αυτοτελής μελέτη

35

Προετοιμασία για τις εξετάσεις

37

Φροντιστηριακές ασκήσεις 

50

Σύνολο Μαθήματος 

200

 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

  1. Eνδιάμεση εξέταση (πρόοδος) την 7η εβδομάδα των μαθημάτων (βαρύτητα 20% στην τελική βαθμολογία) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις «σωστό-λάθος»
  2. Γραπτή τελική εξέταση (βαρύτητα 30% στην τελική βαθμολογία) που περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων.
  3. Οι φοιτητές οφείλουν να εκπονήσουν φροντιστηριακές ασκήσεις σε θέματα που δίνονται από τη διδάσκουσα. Βαρύτητα 50% στην τελική βαθμολογία 

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών και οι οδηγίες συγγραφής της εργασίας αναρτώνται στην ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  1. Σταμέλος, Γ. - Βασιλόπουλος, Α. (2013), Πολιτικές Διαβίου Μάθησης στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης: Η Ελληνική Περίπτωση, Διόνικος, Αθήνα. 
  2. Σταμέλος, Γ. - Βασιλόπουλος, Α. (2004), Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική, Μεταίχμιο, Αθήνα. 
  3. Πασιάς, Γ. (2006), Ευρωπαϊκή Ένωση και Εκπαίδευση: Θεσμικός Λόγος και Εκπαιδευτική Πολιτική (1950-1999), Gutenberg, Αθήνα. 
  4. Τσαούσης, Δ. (2007), Η Εκπαιδευτική Πολιτική των Διεθνών Οργανισμών: Παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές Διαστάσεις, Gutenberg, Αθήνα
  5. Παπαδιαμαντάκη, Π. (2017), Το Πανεπιστήμιο και οι πολιτικές για την Κοινωνία τρης Γνώσης, Gutenberg, Αθήνα
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SEP113/