Επιλογής
Ανώτατη Εκπαίδευση, Αγορά Εργασίας, Απασχόληση
Μαρία Μπούρα
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Τα Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, έχοντας ως αποστολή να παράγουν και να μεταδίδουν τη γνώση με την έρευνα και τη διδασκαλία, προετοιμάζοντας τους φοιτητές για την εφαρμογή της, τις τελευταίες δεκαετίες έχουν διεθνώς επικεντρωθεί στις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι νέοι για να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στον εργασιακό χώρο και στην κοινωνία. Η απασχολησιμότητα, συνεπώς, είναι κεντρική έννοια που λαμβάνεται υπόψη από τα Πανεπιστήμια κατά τη διαμόρφωση της πολιτικής τους. Το μάθημα, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εννοιών, ορισμών, και πλαισίων που χρησιμοποιούνται για την περιγραφή των διαφόρων τύπων απασχολησιμότητας και δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένων γενικών δεξιοτήτων, soft skills, βασικών ικανοτήτων, επιχειρηματικών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων απαραίτητων για να ανταποκριθούν οι νέοι του 21ου αιώνα. Παράλληλα, στο μάθημα διδάσκονται οι πρωτοβουλίες που λαμβάνει η τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε να συμβάλλει στη βέλτιστη επιχειρηματική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας που «παράγονται» από τους Ερευνητές της, προχωρώντας σε αξιοποίηση της έρευνας προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας.
Μαθησιακοί Στόχοι
Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση:
- Να κατανοήσουν τους τρόπους που η τριτοβάθμια εκπαίδευση συμβάλλει στη δια βίου μάθηση και την απασχολησιμότητα, με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα στο ανώτερο επίπεδο ποιότητας κατά τα διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια
- Να αξιοποιήσουν στο βέλτιστο βαθμό τις απαραίτητες γνώσεις και εφόδια που τους δίνονται για την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
- Να αναπτύξουν την κριτική ικανότητα και τις δεξιότητες τους, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις ευκαιρίες που τους παρέχονται για την ανάδειξη τους ως εν δυνάμει νέοι ερευνητές με αξιοποιήσιμο όφελος στην αγορά και την κοινωνία.
- Να ανταποκρίνονται και να προσαρμόζονται στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, αναγνωρίζοντας τις ευκαιρίες που τους δίνονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση και αφορούν στη διάχυση της γνώσης, την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας, και την καινοτομία.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
- Ορισμοί: Απασχολησιμότητα και δεξιότητες απασχολησιμότητας
- Τι είναι η Απασχολησιμότητα. Ορισμοί, τύποι και μορφές.
- Δεξιότητες Απασχολησιμότητας.
- Σύγχρονη Αγορά Εργασίας: Χαρακτηριστικά, νέες μορφές απασχόλησης, επαγγέλματα και δεξιότητες του μέλλοντος
- Σύνδεση ανώτατης εκπαίδευσης και απασχόλησης.
- Πολιτικές και μοντέλα ανάπτυξης απασχολησιμότητας.
- Ποιότητα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και απασχολησιμότητα προσαρμοσμένη στις αναπτυξιακές ανάγκες.
- Ανώτατη εκπαίδευση και η πρακτική συμβολή της στην ένταση γνώσης, την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, και την ανάπτυξη.
- Η σημασία της διάδρασης της επιστημονικής κοινότητας με τον βιομηχανικό κόσμο.
- Πολιτικές και πρακτικές ανάπτυξης.
- Κέντρα έρευνας, επιχειρηματικότητας και καινοτομίας:
- Κινητοποίηση, εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων στην επιχειρηματικότητα.
- Ανοιχτή Καινοτομία & δικτύωση με το οικοσύστημα της καινοτομίας.
- Startup και Ίδρυση Τεχνοβλαστών:
- Η σημασία των εταιρειών τεχνοβλαστών (spin off )
- Η μέριμνα της Ανώτατης Εκπαίδευσης για την ίδρυση, παρακολούθηση και λειτουργία τους.
- Βιομηχανικά διδακτορικά: Συνδυάζοντας την επιστημονική έρευνα και γνωστική εξειδίκευση των υποψηφίων διδακτόρων με την πρακτική εφαρμογή της γνώσης στην παραγωγή.
- Μεταφορά Τεχνολογίας στην Ανώτατη Εκπαίδευση και η βέλτιστη επιχειρηματική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας στα Πανεπιστήμια.
- 4η Βιομηχανική επανάσταση: Η μετατροπή της γνώσης σε προστιθέμενη αξία, ανταγωνιστικά βιομηχανικά προϊόντα, και καλές θέσεις εργασίας.
- Κοινωνία 5.0: Τι είναι και πώς επιτυγχάνεται η δημιουργία αξίας και αειφόρος ανάπτυξη μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού.
- Ζητήματα προστασίας, κατοχύρωσης και βέλτιστης διαχείρισης της διανοητικής ιδιοκτησίας του Πανεπιστημίου και των μελών του.
- Ορισμοί: Απασχολησιμότητα και δεξιότητες απασχολησιμότητας
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
80
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
31
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)
150
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε δύο κριτήρια:
- Παρουσίαση και παράδοση γραπτής εργασίας.
- Επίδοση στις τελικές εξετάσεις.
Ο τελικός βαθμός θα προκύψει ως εξής:
- Eργασία: 30%.
- Τελικές Εξετάσεις: 70%.
Εργασία (Ομαδική)
Για την εργασία τους οι φοιτητές θα εργαστούν σε ομάδες. Η εργασία, η οποία είναι υποχρεωτική.
Τα κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνουν την κατανόηση της ύλης του μαθήματος και την άσκηση δημιουργικής και κριτικής σκέψης από τους φοιτητές, τόσο στο παραδοτέο της εργασίας τους, όσο και στις μελέτες περίπτωσης που θα αναλύσουν κατά τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Υλικό, οδηγίες και αναλυτικά κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Φάκελος μαθήματος (σημειώσεις διδάσκουσας, άρθρα, δικτυακές πηγές, φύλλα εργασίας κ.α.) που επικαιροποιείται ανά ακαδημαϊκό έτος.
- Cole, D., & Tibby, M. (2013). Defining and developing your approach to employability: A framework for higher education institutions. York: Higher Education Academy.
- Harvey, L. (2001). Defining and measuring employability. Quality in Higher Education, 7(2), 97-109.
- Harvey, L., Locke, W., & Morey, A. (2002). Enhancing Employability, Recognising Diversity. Making Links between Higher Education and the World of Work. London: Universities UK and CSU.
- Hora, M. T., Benbow, R.J., & Smolarek, B. B. (2018). Re-thinking soft skills and student employability: A new paradigm for undergraduate education. Change: The Magazine of Higher Learning, 50(6), 30-37.
- Maciejewski, G., Simpson, A., Boyle, L., Jimoyiannis, A., McCrory, M., Olstad, H. A., ... & Scott, G. G. (2020). A Literature Review Looking at Graduate Employability Skills (GESs): GES App Report 1: Review of the GES literature.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-
-