Η Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα

Κωδικός μαθήματος
EE39
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο 6
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Δημήτρης Βενιέρης

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα πρέπει:

  • να συνδέουν τις βασικές έννοιες και σχέσεις της θεωρητικής ανάλυσης της Κοινωνικής Πολιτικής με την εφαρμοσμένη εκδοχή της με βάση την ελληνική περίπτωση
  • να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα βασικά χαρακτηριστικά του ελληνικού συστήματος κοινωνικής πολιτικής
  • να συγκρίνουν τα χαρακτηριστικά αυτά στο πλαίσιο του Νοτιοευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου
  • να συνθέτουν επιχειρηματολογία για το ρόλο της Κοινωνικής Πολιτικής σε ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό επίπεδο στην Ελλάδα
  • να κατανοούν τις προκλήσεις και τις προοπτικές του ελληνικού συστήματος κοινωνικής πολιτικής και να τις συνδέουν με σύγχρονες πολιτικές αντιμετώπισης τους και το πολυσύνθετο πλαίσιο μεταρρύθμισης του
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. 
  2. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  3. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  4. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
  5. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ειδικότερα:

Αποστολή του μαθήματος είναι η σύνδεση του ακαδημαϊκού αντικειμένου της Κοινωνικής Πολιτικής με τις κοινωνικές πολιτικές που διαμορφώνονται και εφαρμόζονται στην Ελλάδα. Οι φοιτητές πρέπει να κατανοήσουν την προσέγγιση, το ρόλο και το περιεχόμενο της ελληνικής Κοινωνικής Πολιτικής και να αναλύσουν τις επιδράσεις της στην ατομική και τη συλλογική ευημερία. Η ανάλυση περιλαμβάνει μια μακροσκοπική θεώρηση της Κοινωνικής Πολιτικής στην Ελλάδα διερευνώντας την εξέλιξη και τα βασικά χαρακτηριστικά της. Παράλληλα, παρουσιάζονται τα κύρια πεδία κοινωνικής παρέμβασης που συνθέτουν το φάσμα των κοινωνικών πολιτικών που εφαρμόζονται. Τα μαθήματα αποσκοπούν στην παροχή των βασικών γνώσεων και των εμπειρικών στοιχείων που διαμορφώνουν το πλαίσιο του ελληνικού συστήματος κοινωνικής πολιτικής και καταγράφουν την αναγκαιότητα ριζικής μεταρρύθμισης του. Στοχεύουν επίσης στην άσκηση των φοιτητών στη συγγραφή επιστημονικών εργασιών και στην ανάπτυξη των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η Κοινωνική Πολιτική είναι ένα διεπιστημονικό ακαδημαϊκό γνωστικό αντικείμενο που συνθέτει ένα ευρύ φάσμα κοινωνικής, ιστορικής, οικονομικής και πολιτικής διερεύνησης. Εστιάζει συνήθως σε κάποιο πεδίο κοινωνικής παρέμβασης (π.χ. πολιτική υγείας, απασχόλησης, πρόνοιας) ή σε κάποιο ζήτημα κοινωνικής ευημερίας (π.χ. κοινωνική ανισότητα, κοινωνική αλληλεγγύη, κοινωνική δικαιοσύνη). Προϋποθέτει την κατανόηση των κοινωνικών προβλημάτων, των πολιτικών που επιλέγονται για την αντιμετώπιση τους και των επιδράσεων τους στην ατομική και συλλογική ευημερία. Τα πυρηνικά πεδία της κοινωνικής πολιτικής περιλαμβάνουν την κοινωνική ασφάλιση, την υγεία, την πρόνοια, την εργασία, την εκπαίδευση, τη μετανάστευση, το περιβάλλον, την κατοικία. Τα πεδία αυτά είναι αλληλένδετα με το σχεδιασμό της οικονομίας, την ανάλυση του πολιτικού συστήματος, την κατανόηση της κοινωνικής οργάνωσης, τις σχέσεις κεφαλαίου-εργασίας, κράτους-αγοράς, κλπ.

Σκοπός του μαθήματος είναι να προσεγγίσει κριτικά και συγκροτημένα τόσο μακροσκοπικά (ως μοντέλο Κοινωνικής Πολιτικής), όσον και μικροσκοπικά (πυρηνικά πεδία άσκησης της) την ελληνική περίπτωση. Ενσωματώνει διαφορετικές επιστημονικές αναγνώσεις (ιστορική διάσταση, θεσμική αποτύπωση, κοινωνιολογική διερεύνηση, πολιτική προβληματική, οικονομική οπτική) και διαφορετικούς τομείς δράσης (κοινωνική ασφάλιση, υγεία, πρόνοια, μετανάστευση, κατοικία, κοινωνική οικονομία). Κεντρικό ερώτημα η αναζήτηση των αιτίων διαμόρφωσης των δομικών χαρακτηριστικών του ελληνικού συστήματος κοινωνικής πολιτικής καθώς και η έκβαση του από τη δημιουργία του μέχρι και σήμερα με όρους αναδιανεμητικής δικαιοσύνης και κοινωνικής αποτελεσματικότητας.

Τίτλος ενότητας

  1. Εισαγωγικά http://dsep.uop.gr/attachments/OdigoiSpoudwn/ODIGOS_2017-18_FINAL_SITE…
  2. Ιστορική αναδρομή 1836-1922
  3. Ιστορική αναδρομή 1922-1961
  4. Ιστορική αναδρομή 1961-1993
  5. Ιστορική αναδρομή 1993-2017
  6. Τα δομικά χαρακτηριστικά της του ελληνικού συστήματος Κοινωνικής Πολιτικής
  7. Τα αξιακά χαρακτηριστικά της του ελληνικού συστήματος Κοινωνικής Πολιτικής
  8. Τα οικονομικά χαρακτηριστικά της του ελληνικού συστήματος Κοινωνικής Πολιτικής
  9. Τα πολιτικά χαρακτηριστικά της του ελληνικού συστήματος Κοινωνικής Πολιτικής
  10. Κοινωνική Ασφάλιση και δημογραφικές τάσεις στην Ελλάδα
  11. Πολιτική Υγείας στην Ελλάδα
  12. Πολιτική Απασχόλησης στην Ελλάδα
  13. Φτώχεια και ανισότητες στην Ελλάδα: Αποτυχία και ανάγκη ριζικής μεταρρύθμισης
  14. Εβδομάδα 14η (προαιρετικά): Γενική Επανάληψη-Συζήτηση
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Σεμινάρια-Παρουσιάσεις

39

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

30

Υποχρεωτικές ατομικές εργασίες

61

Παρουσιάσεις

20

Σύνολο Μαθήματος 

150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Οι φοιτητές αξιολογούνται:

  1. Κατά 80% με βάση τις υποχρεωτικές ατομικές εργασίες 
  2. Κατά 20% με βάση τις παρουσιάσεις των εργασιών τους

Οι φοιτητές Erasmus αξιολογούνται στην αγγλική.

Τα κριτήρια αξιολόγησης αναλύονται στα μαθήματα και άπτονται της κατανόησης των βασικών εννοιών, της χρήσης ορολογίας και του επιπέδου κριτικής ανάλυσης σε σχέση με τις δεξιότητες/γνώσεις που έχουν οικοδομηθεί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Έμφαση αποδίδεται στη δυνατότητα συγγραφής επιστημονικής εργασίας αλλά και την ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Βενιέρης Δ., Παπαθεοδώρου Χ. (επιμ.) (2003), Η Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα: Προκλήσεις & Προοπτικές, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Βενιέρης Δ. (2015), Κοινωνική Πολιτική - Έννοιες και Σχέσεις, Αθήνα: Τόπος.
  • Βενιέρης Δ. (2018), "Κοινωνική Πολιτική σε Χώρα χωρίς 'Πατρίδα' ", στο Δημουλάς Κ. - Κουζής Ι. (επιμ.), Κοινωνική Πολιτική και Κρίση, Επιστημονική Εταιρεία Κοινωνικής Πολιτικής, Αθήνα: Τόπος.
  • Esping-Andersen C. (2014), Οι Τρεις Κόσμοι του Καπιταλισμού της Ευημερίας, Τόπος, Αθήνα (1η έκδοση στην αγγλική 1990).
  • Petmesidou M., Mossialos E. (eds) (2006), Social Policy Developments in Greece, Aldershote: Ashgate.
  • Σακελλαρόπουλος Θ., Οικονόμου Χ., Σκαμνάκης Χ., Αγγελάκη Μ. (επιμ) (2018), Κοινωνική Πολιτική, Αθήνα: Διόνικος.

Συναφής επιστημονική ελληνική/ξενόγλωσση αρθρογραφία που αναρτάται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος

Επιστημονικά περιοδικά:

Κοινωνική Πολιτική, Επιστημονική Εταιρεία Κοινωνικής Πολιτικής (online).

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SEP318

Μαθήματα Εξαμήνου