Κοινωνία και Πολιτική: Σύγχρονες Ιστορικές Προσεγγίσεις

Κωδικός μαθήματος
ΚΚΠ22
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 7
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Κοινωνική Πολιτική
Διδάσκων/ουσα

Φωτεινή Γαζή

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα στοχεύει στο

  • Να μελετήσουν οι φοιτητές-τριες σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα, φαινόμενα και διαδικασίες της σύγχρονης   ιστορίας
  • Να κατανοήσουν οι φοιτητές-τριες τη σχέση ανάμεσα στους ιστορικούς μετασχηματισμούς και τις σύγχρονες πραγματικότητες
  • Να προσεγγίσουν οι φοιτητές-τριες συγκεκριμένα παραδείγματα ερευνών γύρω από τη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική ιστορία

Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει

  • Να έχουν εξοικειωθεί με κομβικά ζητήματα της σύγχρονης ελληνικής και ευρωπαικής ιστορίας
  • Να έχουν εμβαθύνει σε διαφορετικά παραδείγματα ερευνών στο πεδίο της σύγχρονης  ιστορίας
  • Να αναγνωρίζουν τις συνάφειες ανάμεσα στις ιστορικές διαδικασίες και τις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτικές πραγματικότητες 
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Ευαισθησία σε θέματα φύλου

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα εξετάζει σε βάθος σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα, φαινόμενα και διαδικασίες  της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών και παγκόσμιων εξελίξεων: μετανάστευση από και προς τον ελληνικό χώρο κατά τον 20ο αιώνα, εργασία και πολιτική, ανάπτυξη των πόλεων, το προσφυγικό ζήτημα στο μεσοπόλεμο, εγκατάσταση και ενσωμάτωση των μικρασιατών προσφύγων, κοινωνία και πόλεμοι, φεμινισμός και ιστορία των γυναικών, μειονότητες στον ελληνικό χώρο, οι μεταπολεμικοί κοινωνικοί και πολιτικοί μετασχηματισμοί, νέοι και πολιτική, η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης και της παγκοσμιοποίησης. Μέσα από διαφορετικά ερευνητικά παραδείγματα και προσεγγίσεις, αναλύεται κυρίως  η σύγχρονη ιστοριογραφική παραγωγή ενώ αναδεικνύονται οι συνέχειες αλλά και οι ασυνέχειες και οι τομές ανάμεσα στη σύγχρονη εποχή και στο παρελθόν.

Τίτλος ενότητας

  1. Ιστορικό πλαίσιο: ο ελληνικός εικοστός αιώνας
  2. Κοινωνία και οικονομία: ο μεσοπόλεμος
  3. Κοινωνία και οικονομία στην μεταπολεμική περίοδο
  4. Οι πρόσφυγες του 1922: εγκατάσταση και ένταξη
  5. Ελληνική μετανάστευση και διασπορά στον 20ο αιώνα
  6. Η ανάδυση των κοινωνικών ασφαλίσεων - Α
  7. Η ανάδυση των κοινωνικών ασφαλίσεων - Β
  8. Πολιτικές του φύλου, φεμινισμός, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα 
  9. Εκπαιδευτική επίσκεψη/ερευνητικό σεμινάριο
  10. Κοινωνία και πόλεμος: η δεκαετία του 1940 
  11. Μειονοτική πολιτική και εκπαίδευση
  12. Η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης και της Παγκοσμιοποίησης
  13. Συμπεράσματα, θέματα και βιβλιογραφία για περαιτέρω εμβάθυνση
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

39

Αυτοτελής Μελέτη

50

Μικρές ατομικές ή ομαδικές ασκήσεις/παρουσιάσεις στο πλαίσιο εκπαιδευτικών επισκέψεων/ερευνητικών σεμιναρίων

11

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

  1. Δύο γραπτές εργασίες εκ των οποίων η μια έχει κοινό θέμα για όλους τους φοιτητές ενώ η δεύτερη είναι κατ’ επιλογήν (80%). Οι φοιτητές/τριες εκπονούν και παρουσιάζουν σε προφορική και γραπτή μορφή  δύο εργασίες (περίπου 6000 λέξεων στο σύνολό τους), εκ των οποίων η μια βασίζεται  σε βιβλιογραφικό υλικό ενώ η δεύτερη αποτελεί ‘μελέτη περίπτωσης’,  στην οποία αξιοποιείται και αρχειακό/τεκμηριωτικό υλικό.
  2. Συμμετοχή σε εκπαιδευτικές επισκέψεις/ερευνητικά σεμινάρια και προετοιμασία θεμάτων. Προφορική παρουσίαση με υλικό από τις εκπαιδευτικές επισκέψεις ή τα ερευνητικά σεμινάρια (20%)

Οι φοιτητές-τριες  Erasmus αξιολογούνται στην αγγλική γλώσσα, με βάση τη συγγραφή εργασίας και την προφορική της παρουσίαση στην τάξη. 

Τα κριτήρια αξιολόγησης αναρτώνται στην σελίδα του μαθήματος στο eclass ενώ σχετικές πληροφορίες δίνονται κατά την έναρξη των μαθημάτων.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Αντώνης  Λιάκος, Εργασία και πολιτική στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου, Αθήνα, Νεφέλη, 2016
  • Μ. Αυγερίδης, Έφη Γαζή, Κ. Κορνέτης (επιμ.), Μεταπολίτευση. Η Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο αιώνων, Αθήνα, Θεμέλιο, 2015
  • Π. Βόγλης, Η ελληνική κοινωνία στην Κατοχή, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2010
  • Ε. Αβδελά – Α. Ψαρρά, Ο φεμινισμός στην Ελλάδα του μεσοπολέμου. Μια ανθολογία, Αθήνα, Γνώση, 1985
  • Δήμητρα Λαμπροπούλου, Οικοδόμοι. Οι άνθρωποι που έχτισαν την Αθήνα, Αθήνα, Βιβλιόραμα, 2009 
  • Κωστής Κορνέτης, Τα παιδιά της δικτατορίας. Φοιτητική αντίσταση, πολιτισμικές πρακτικές και η μακρά δεκαετία του 1960 στην Ελλάδα, Αθήνα, Πόλις, 2015
  • Ι. Λαλιώτου, Διασχίζοντας τον Ατλαντικό. Η ελληνική μετανάστευση στις Η.Π.Α. κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, Αθήνα, Πόλις, 2006
  • Κωστής Καρπόζηλος, Κόκκινη Αμερική. Έλληνες μετανάστες και το όραμα ενός νέου κόσμου, Ηράκλειο, ΠΕΚ, 2016. 
  • Φάκελοι της διδάσκουσας στο  eclass εκπαιδευτικό υλικό, βιβλιογραφία, σημειώσεις. 
  • Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Τα Ιστορικά, Αρχειοτάξιο
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SEP292/