
Κατεύθυνσης
Κατεύθυνσης
Δέσποινα Τσακίρη
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση :
Δεξιότητες
Οι αποκτηθείσες δεξιότητες αφορούν:
Στόχοι:
Η κοινωνιολογική κατανόηση του θεσμού της σχολικής αξιολόγησης μέσα από μια ποικιλότητα θεμάτων που θεραπεύονται σ’ αυτή την επιστημονική περιοχή. Τα θέματα αυτά, αφενός μεν, αφορούν τις μικροκοινωνιολογικές προσεγγίσεις της σχολικής αξιολόγησης και δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στους κοινωνικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις αξιολογικές και βαθμολογικές πρακτικές των εκπαιδευτικών και οι οποίες συμβάλλουν στις διαδικασίες κατηγοριοποίησης και ιεράρχησης, επιλογής και εκπαιδευτικού προσανατολισμού των μαθητών. Αφετέρου δε, αφορούν τις μακροκοινωνιολογικές προσεγγίσεις της αξιολόγησης, και εστιάζουν στη μελέτη των αντισταθμιστικών πολιτικών που εφαρμόζονται με σκοπό την βελτίωση σχολικών επιδόσεων των μαθητών σε κατάσταση σχολικής αποτυχίας και στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων της αρχής της «θετικής διάκρισης» πάνω στην οποία θεμελιώθηκαν οι εν λόγω πολιτικές.
Θεματικές Ενότητες:
Ι Μικρο-κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της θεσμισμένης αξιολόγησης
ΙΙ Κοινωνιολογικές μελέτες που αναδεικνύουν τα «κοινωνικά τεχνάσματα» της σχολικής αξιολόγησης
ΙΙΙ Κοινωνιολογικές θεωρίες που ερμηνεύουν τα κοινωνικά τεχνάσματα του θεσμού της αξιολόγησης
IV Μακρο-κοινωνιολογικές προσεγγίσεις των πολιτικών της σχολικής αξιολόγησης
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Παρουσίαση και ανάλυση επιστημονικών κειμένων από τους φοιτητές με ανάθεση από τη Διδάσκουσα. Υποβολή των παρουσιάσεων με την μορφή Power-Point στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του |
20 |
Μελέτη των αναρτημένων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα παρουσιάσεων με την μορφή Power-Point |
5 |
Συζήτηση των παρουσιάσεων εντός της τάξης |
6 |
Αυτοτελής μελέτη |
30 |
Σύνολο Μαθήματος |
100 |
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Γραπτή εργασία που συνιστά στη παρουσίαση και κριτική ανάλυση (αποδελτίωση) ενός επιστημονικού άρθρου προτεινόμενο από τη Διδάσκουσα (συντελεστης βαρύτητας 20%).
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και υπό την προϋπόθεση ότι ο/η φοιτητής/τρια έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον 10 από τα 13 μαθήματα μπορεί να παρουσιάσει σε μορφή Power-Point την ανωτέρω εργασία πριμοδοτόντας θετικά την συνολική βαθμολόγηση του στο εν λόγω μάθημα.
Κριτήρια αξιολόγησης:
Τα κριτήρια αξιολόγησης βρίσκονται αναρτημένα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class στη θέση του συγκριμένου μαθήματος
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (2014) Η αναπαραγωγή. Στοιχεία για μια θεωρία του εκπαιδευτικού συστήματος. Αθήνα:Αλεξάνδρεια
Broadfoot, P. (1996)Education, Assessment and Society, Buckingham-Philadelphia: Open University Press
Κοντογιαννοπούλου – Πολυδωρίδη, Γ. (1995). Κοινωνιολογική ανάλυση της ελληνικής εκπαίδευσης, Αθήνα: Gutenberg.
Merle P., (1998), Sociologie de l’évaluation scolaire, Paris : PUF
Μυλωνάς, Θ. (2001) Κοινωνιολογία της Ελληνικής Εκπαίδευσης, Αθήνα : Gutenberg.
Prat, J-L. (2009) Εισαγωγή στον Καστοριάδη, Αθήνα: Κέδρος
Τσακίρη, Δ (2018) Η θέσμιση της αξιολόγησης των μαθητών και το φαντασιακό στοιχείο, Αθήνα: Μεταίχμιο
Τσακίρη, Δ. (2010). «Θεσμός, υποκείμενο, παιδεία : Μια ιχνογραφία της καστοριαδικής συμβολής» στο Αποστολόπουλος Α., Κορνήλιος Καστοριάδης- ο στοχαστής της αυτονομίας, Αθήνα: Σύγχρονη Δελφική Αμφικτιονία: 17-36
Τσακίρη, Δ. (2009). «Οι κοινωνικές φαντασιακές σημασίες των χωρικών πρακτικών στην εκπαίδευση: Η περίπτωση της διαμόρφωσης του σχολικού χάρτη φοίτησης των μαθητών» στο Σπυριδάκης Ε (επιμ) Μετασχηματισμοί του χώρου: Κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις, Αθήνα: Νήσος: 397-425.
Φραγκουδάκη, Α., (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης : Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο, Αθήνα: Παπαζήσης.
Χιωτάκης, Σ., (επιμ.) (2004). Η αμφισβήτηση των εξετάσεων και βαθμών στο σχολείο, Εκδόσεις Γρηγόρης: Αθήνα.
Διεθνή Επιστημονικά Περιοδικά:
Πλήρης φάκελος σημειώσεων από τη Διδάσκουσα
text