
Κατεύθυνσης
Κατεύθυνσης
Νικολαος Φωτόπουλος
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής-ρια θα είναι σε θέση να:
Το μάθημα εστιάζεται στον κοινωνικό χαρακτήρα της επιλογής και της οργάνωσης της παιδαγωγικής γνώσης, με στόχο αφενός να αναδειχθούν οι κοινωνικές βάσεις και οι αθεματοποίητες, κοινωνικές (ταξικές) παραδοχές των κυριότερων τύπων εκπαιδευτικής πρακτικής, αφετέρου δε να κατανοηθεί η λειτουργία των θεσμών και φορέων του συμβολικού ελέγχου, σημαντικότερος από τους οποίους είναι η εκπαίδευση.
Για τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών πρακτικών μελετάται η θεωρία των παιδαγωγικών κωδίκων (Basil Bernstein), σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικές πρακτικές αποτελούν μηχανισμούς κοινωνικού και συμβολικού ελέγχου, μέσω των οποίων επιτελείται η πολιτισμική αναπαραγωγή και ρυθμίζονται οι συνειδήσεις των παιδαγωγικών υποκειμένων.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε τρία μέρη:
Στο πρώτο μέρος γίνεται σύντομη αναφορά στην ιστορική εξέλιξη του τομέα έρευνας που αναφέρεται στην κοινωνιολογική προσέγγιση της εκπαιδευτικής γνώσης και των εκπαιδευτικών πρακτικών.
Στο δεύτερο μέρος αναλύονται τρεις βασικές μελέτες του Bernstein, οι οποίες περιλαμβάνουν το βασικό εννοιολογικό πλαίσιο της θεωρίας του.
Στο τρίτο μέρος παρουσιάζονται ορισμένες πρόσφατες εμπειρικές μελέτες, οι οποίες αξιοποιούν τη θεωρία στην κοινωνιολογική ανάλυση των αλλαγών στη συγκρότηση και οργάνωση της γνώσης, και στις πρακτικές μετάδοσης, πρόσκτησης και αξιολόγησής της.
Τέλος, με αναφορά στις επιδράσεις που άσκησαν στην επιστήμη της κοινωνιολογίας τα ρεύματα του δομισμού και του μετα-δομισμού, επιδιώκεται μια σύντομη αποτίμηση της θεωρίας των παιδαγωγικών κωδίκων, υπό το φως και των πρόσφατων τάσεων για συνεχείς εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι στόχοι του μαθήματος είναι:
Θεματικές ενότητες:
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διάλεξη |
30 |
Διαλογική και σεμιναριακή μορφή διδασκαλίας, η οποία προϋποθέτει τη συστηματική μελέτη του διδακτικού υλικού στο οποίο βασίζεται το μάθημα |
15 |
Παρουσίαση από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες επιλεγμένων μελετών (προφορικά στην τάξη και γραπτά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, σε μικρές ομάδες ή ατομικά), ενθαρρύνοντας τηνενεργητική συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. |
15 |
Άσκηση στην συστηματική περιγραφή αλλαγών στα προγράμματα σπουδών, τις παιδαγωγικές πρακτικές και τις μορφές αξιολόγησης, μέσα από την ανάδειξη των αρχών οργάνωσής τους. |
15 |
Αυτοτελής μελέτη |
25 |
Σύνολο Μαθήματος |
100 |
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
-