Επιλογής
Ψηφιακός Γραμματισμός
Αθανάσιος Τζιμογιάννης – Βασίλης Μακρυπόδης
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Γνώσεις:
- Οι διαστάσεις του ψηφιακού γραμματισμού
- Προγράμματα σπουδών για την Πληροφορική και τις ΤΠΕ στην εκπαίδευση
- Ψηφιακός γραμματισμός και κοινωνικά δίκτυα
- Παράγοντες του ψηφιακού χάσματος και επίδρασή τους στα άτομα και στη σύγχρονη κοινωνία
- Σύγχρονες πολιτικές για τον ψηφιακό γραμματισμό
Δεξιότητες:
- Δεξιότητες χρήσης περιβαλλόντων ψηφιακής αναπαράστασης και διάδοσης πληροφοριών (concept and mind maps, Infographics, tagging, word clouds κ.λπ.)
- Δεξιότητες χρήσης εφαρμογών Ιστού 2.0 (πλατφόρμες, forum, ιστολόγια, wikis κ.λπ.)
Ικανότητες:
- να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά ποικίλα ψηφιακά περιβάλλοντα, με στόχο την ατομική τους ανάπτυξη και τη συμμετοχή στην ψηφιακή κοινωνία της γνώσης
- να διαμορφώσουν ολοκληρωμένη εικόνα για το ρόλο των κοινωνικών μέσων στην εκπαίδευση και στη σύγχρονη κοινωνία
- να μελετούν κριτικά και να αξιολογούν τις σύγχρονες πολιτικές ψηφιακού γραμματισμού σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση κατάλληλων τεχνολογιών
- Κριτική ικανότητα
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη και ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στο επιστημολογικό πλαίσιο του Ψηφιακού Γραμματισμού και της επίδρασης που έχει ο ψηφιακός γραμματισμός στη σύγχρονη ατομική και κοινωνική ζωή. Γενικός σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να διαμορφώσουν ολοκληρωμένη εικόνα για τις ψηφιακές δεξιότητες που απαιτούνται στους χώρους εκπαίδευσης και εργασίας και τις πολιτικές του ψηφιακού γραμματισμού. Δίνεται έμφαση στα κοινωνικά μέσα (social media) και στην αξιοποίηση σύγχρονων εφαρμογών του Ιστού 2.0.
Το περιεχόμενο σπουδών διαρθρώνεται σε τέσσερις άξονες:
- Ψηφιακός γραμματισμός
- Πληροφορική και ΤΠΕ: Προγράμματα σπουδών για την τυπική εκπαίδευση και τη δια-βίου μάθηση
- Κοινωνικά μέσα (social media)
- Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για τον ψηφιακό γραμματισμό
- Ψηφιακές δεξιότητες και επαγγελματικές δεξιότητες.
Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές
- να αναπτύξουν ολοκληρωμένη εικόνα για το επιστημονικό πεδίο του ψηφιακού γραμματισμού
- να μελετήσουν κριτικά τα προγράμματα σπουδών για την Πληροφορική και τις ΤΠΕ στην εκπαίδευση
- να αναγνωρίζουν το ρόλο και την επίδραση των κοινωνικών μέσων (social media) στην ατομική και κοινωνική ζωή
- να γνωρίσουν και να αναλύσουν τις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές για τον ψηφιακό γραμματισμό.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
31
Εργαστηριακές Ασκήσεις
31
Εκπόνηση εργασίας
23
Εργασίες και δραστηριότητες στην πλατφόρμα
30
Μελέτη
35
Σύνολο Μαθήματος
150
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η παρακολούθηση του μαθήματος και η εκπόνηση των εργαστηριακών ασκήσεων στο εργαστήριο υπολογιστών είναι υποχρεωτική.
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται με βάση
- τη συστηματική παρακολούθηση και συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις του μαθήματος (30%)
- τον ατομικό φάκελο εβδομαδιαίων εργασιών (e-portfolio) των φοιτητών που διατηρείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος (30%)
- την ατομική ερευνητική-συνθετική εργασία (40%)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Evans, A., Martin, K., & Poatsy, M. A. (2014). Εισαγωγή στην Πληροφορική. Αθήνα: Κριτική.
-
Φάκελος μαθήματος (σημειώσεις διδάσκοντα, φύλλα εργασίας, άρθρα, δικτυακές πηγές κ.α.) που επικαιροποιείται ανά ακαδημαϊκό έτος.
-
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS